26 marca (czwartek)

 

„Motylki”

ZABAWY MATEMATYCZNE

Kochane MOTYLKI dziś zajęcia matematyczne 😉

 1. Na powitanie zabawa paluszkowa bardzo lubiana przez wszystkie dzieci.

 

Gdy się rączki spotykają,

To od razu się witają (podanie dłoni)

Gdy się kciuki spotykają,

To od razu się witają (kciuk dotyka kciuk)

Gdy się palce spotykają,

 To od razu się witają (palce jednej dłoni dotykają palce drugiej dłoni)

2. Czytamy opowiadanie „Cztery motylki” Wiera Badalska

Na zielonej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki.

Jeden był biały jak kwiatek rumianku.

Drugi – żółty jak kwiatek dziewanny.

Trzeci błękitny jak kwiatuszek cykorii.

A czwarty? Czwarty był jeszcze inny. Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora

topoli rosnącej pod lasem. Dobrze było motylkom na łące.

Fruwały z kwiatka na kwiatek i spijały słodki, wonny sok.

Wtem od strony lasu, łopocząc skrzydłami, nadleciała niby czarna chmura – wrona.

Głodna była. Z daleka dojrzała motylki i wielką miała na nie ochotę.

Ale motylki także spostrzegły grożące niebezpieczeństwo.

Przez chwilę kręciły się bezradnie, trzepotały skrzydełkami.

-Gdzie by tu się skryć? A na łące pełno kwiatów…

Przysiadł więc biały motylek na rumianku – ani go widać.

Wtulił się żółty w kwiatuszek dziewanny – jakby jeszcze jeden płatek przyrósł.

Przycupnął błękitny na kwiatuszku cykorii, co nad rowem rosła – i zniknął.

A ten czwarty, szarobrązowy, długo fruwał nad łąką. Przerażony był

bardzo, bo wrona była tuż… tuż! Przysiadł więc prędziutko na pniu topoli,

przytulił się do szarobrązowej kory i już go nie ma.

Przyleciała wrona nad łąkę. Rozgląda się. Co się stało?

Gdzie podziały się cztery motylki? Przecież fruwały tu przed chwilą.

Pokręciła zdumiona głową, zakrakała ze złości i, jak niepyszna, odleciała do lasu.

Motylki zerwały się po chwili z gościnnych kwiatków i znów beztrosko fruwały nad

pachnącą łąką. Ach, ale wrona? Bardzo była zdziwiona.

A minę miała taką – O!…

 

Można zadać dziecku pytania np.:

– Ile było motylków w opowiadaniu?

– Jakiego koloru były motylki?

– jakiego ptaka bały się motylki?

3. Proszę zobaczyć wspólnie z dzieckiem bajkę – nauka liczenia.Na zakończenie trochę rytmiki – to co przedszkolaczki dobrze znają 😉

4. Zachęcam by razem z dzieckiem usiąść i pokazywać ruchy tak jak na filmiku.

 

„ Jeżyki”

 

Zabawa Poranna (gimnastyka)

Zapraszam do zabawy dzieci, rodzeństwo oraz rodziców. Czas się rozruszać, aby dobrze rozpocząć ten wspaniały wiosenny dzień. Na początek naśladujemy podskoki żabki następnie spróbujemy naśladować bociana, który stoi na jednej nodze(utrzymujemy równowagę) na samym końcu przeskakujemy przez kałuże wycięte z papieru.

Dobrej zabawy 😉

        Zajęcia

        Na podstawie wiersza oraz wiosennych emblematów przedstawiających kwiaty(krokusy, przebiśniegi), które mogą pokolorować rodzice  J.  Spróbujemy, aby dziecko policzyło kwiaty najpierw krokusy, potem przebiśniegi. Poproście dzieci, aby zastanowiły się, których kwiatów jest więcej a których mniej stosując określenie ( mniej lub więcej). Na samym końcu próbujemy połączyć elementy zbioru w pary. 

„Przybycie wiosny”  Bożena Forma

Spojrzał w okno mały Paweł,

a w ogrodzie wiosna,

 świeżą trawkę, przebiśniegi

 w koszu nam przyniosła.

 Obudziła pąki kwiatów

 w parku i ogrodzie.

 Zapomnijcie moi mili

o śniegu i chłodzie.

 Pożyczyła od słoneczka

 garść ciepłych promieni,

 gdy ogrzeję nimi ziemię,

 świat się zazieleni.

   Karta pracy

      Ostatnie zadanie na dziś to wypełnienie przez dziecko karty pracy. Doskonalimy przeliczanie w zakresie liczby 4. Dla chętnych można pokolorować obrazki.

Policz, a następnie w wyznaczonym miejscu narysuj tyle kresek, ile jest przedmiotów w danym zbiorze.

 

 

 

Grupa ,, Pieski ”

 

 

   Zaczynamy!

  1. Zabawa poranna:

,,Uśmiech, serce, dobre ręce- tak zabawa się zaczyna.

Już gotowa jest do startu cała ,,( maluszków),,Piesków’’

drużyna.

Trzy podskoki, skłon na boki,

dwa pajace, kto wyżej skacze?

Świat tajemnic odkrywamy na zabawę zapraszamy!’’.

 

  1. Zabawa ,, Jeśli jesteś już gotowy!’’

 Jeśli jesteś już gotowy-/ klaśnij w ręce swe/ x3

i uśmiechnij się, do mamy, która do zabawy już zaprasza Cię!                                               

Jeśli jesteś już gotowy-/ klaśnij w ręce swe/ x3

i przywitaj się! Dzień dobry!

 

  1. Zabawa „Do góry nogami’’.

 

Pomoce: papierowe kubki, karty zadań.

 

Dziecko losuje kartę z zadaniem (ilość kubków, kolor i ułożenie) i zgodnie z nią układa kubki przestrzegając zasady: układamy od lewej do prawej, zwracamy uwagę na to czy kubek powinien być ułożony dnem do dołu czy nie.

 

  1. Zabawa rodzic i dziecko  ,,Masażyk bocian’’.

 

Dzieci siedzą w kółeczku na kocyku. Rodzic kładzie wybranemu dziecku za plecami kartę               z cyfrą (od 1 do 5). Następnie inne dziecko odczytuje cyfrę i dokładnie taką samą ilość razy klepie w plecy rodzica. Jeśli on rozszyfruje poprawnie liczbę, wówczas z zestawu kart wybiera zadanie dla kolejnego dziecka. Zabawa trwa do wyczerpania kart.

 

„Wiewiórki”

Witam serdecznie w kolejnym dniu naszych zajęć. Dziś matematyka.
Temat: Rysujemy obrazek dla pani wiosny.

Będzie to dyktando graficzne.

Potrzebna wam dziś będzie kartka, ołówek i kredki. 
Instrukcja dla rodzica – przeczytaj dziecku polecenia a ono niech rysuje wasze polecenia na kartce / domek z figur – patrz załącznik nr 1 / – co i gdzie należy narysować.

Instrukcja: dorysuj-
1. w lewym górnym rogu kartki narysuj koło
2. na dole kartki jest domek, dorysuj okno i drzwi
3. po prawej stronie domu narysuj drzewo
4. po lewej stronie domu narysuj płotek
5. nad domkiem narysuj słońce i dwie chmurki

Sprawdźcie poprawność zadania. Nazwij narysowane figury geometryczne.

Na koniec pracy pokoloruj rysunek, a  jeśli chcesz możesz go wysłać mailem do mnie. Czekam na wasze prace. 🙂

 

 

„Kotki”

Zabawy matematyczne – proszę przygotować:

10 talerzyków lub zakrętek od słoików,

– plasterki ulubionych warzyw lub owoców np. marchewki, rzodkiewki, winogrona ewentualnie chrupki,

– 2 łyżeczki

– serwetkę lub chusteczkę higieniczną

Wyobraźcie sobie dzieci, że plasterki warzyw to są kwiatuszki, które będziemy sadzić na talerzykach. Talerzyki ułożone w rozsypce nie w rzędzie.

Polecenia dla dziecka:

  1. Na pierwszym talerzyku posadź jeden kwiatuszek, a na kolejnych o jeden więcej

  (na ostatnim powinno być 10).

 

  1. Ułóż talerzyki od najmniejszej ilości kwiatków do największej.

 

  1. Zjedz z ostatniego talerzyka jednego kwiatka a teraz znajdź talerzyk z taką samą ilością kwiatków (9) i ułóż te talerzyki obok siebie – tworząc parę (9 i 9),

 

  1. A teraz znów zjedz jednego kwiatka z ostatniego talerzyka (na którym jest 8) i utwórz parę z talerzykiem o takiej samej liczbie kwiatków (7 i 7)

 

  1. I tak postępuj z kolejnymi talerzykami.(5 i 5; 3 i 3; 1 i 1).

 

  1. Kolejnym zadaniem będzie zjedzenie w każdej parze ale tylko z jednego talerzyka jednego kwiatka.

 

  1. Ułóż talerzyki do największej ilości kwiatków do najmniejszej.

 

  1. A teraz przygotowanymi łyżeczkami wystukaj rytm tyle razy ile jest kwiatków na talerzykach (od największej ilości kwiatków do najmniejszej).

 

  1. Ułóż teraz talerzyki od najmniejszej liczby kwiatków do największej.

 

  1. A teraz podskocz tyle razy ile jest kwiatków na pierwszym talerzyku, a klaśnij tyle ile jest kwiatków na drugim talerzyku i tak na zmianę podskocz później klaśnij aż dojdziesz do ostatniego talerzyka.

Po wykonanych zadaniach podejdź do łazienki i umyj rączki w taki sposób jak uczyliśmy się w przedszkolu (umyj rączkom brzuszki, później plecki i paluszki potem palce złap na wędkę, pokręć kciuki śrubokrętem a na koniec swe paluszki potrzyj szybko o dwa brzuszki)

Zadania wykonałeś wspaniale a w nagrodę ułóż na serwetce dla swojej mamy, taty, siostry lub brata ze wszystkich kwiatków (warzyw), które zostały- jeden piękny wiosenny kwiatek. Na koniec wraz z mamą lub tatą możesz tego kwiatuszka zjeść. Smacznego!

 

Jeśli masz ochotę jeszcze popracować to pokoloruj obrazek wg legendy.

(Jeśli jest taka możliwość to proszę o skopiowanie obrazka i wydrukowanie)

 

Zapraszam jutro na kolejne zabawy!

 

„Zajączki”

Drodzy Rodzice, w czwartek chciałam Was zaprosić do wspólnego, wiosennego liczenia razem z Waszymi Pociechami.

  1. Pooglądajcie wspólnie prezentację o ptakach, które wracają do Polski. Porozmawiajcie o tych ptakach, o ich wyglądzie. Porównajcie, które są większe, a które mniejsze.
  2. Naszykujcie wspólnie:

– 3 klocki bądź inne rzeczy w jednym kolorze, np. zielonym,

– 2 klocki bądź inne rzeczy w innym kolorze, innym niż poprzednio, np. żółtym,

– 4 klocki bądź inne rzeczy w jeszcze innym kolorze, np. niebieskim,

– 1 klocek bądź inna rzecz w np. kolorze czerwonym.

Wspólnie ustalcie, że np. klocki zielone będą oznaczały skowronki, klocki żółte kukułki, klocki niebieskie – dzięcioły a klocek czerwony to będzie bocian.

Posegregujcie klocki wg koloru. Oceńcie z dziećmi, których ptaków jest najwięcej, a których najmniej. Policzcie, ile jest razem wszystkich ptaków.

Zabierzcie teraz więcej klocków (będą to liczmany) i twórzcie razem z dziećmi działania, np.

– Na drzewie siedziało 7 skowronków. (Dzieci układają 7 klocków przed sobą). Potem przyleciały jeszcze 3 skowronki. (dzieci dokładają 3 klocki) Ile skowronków siedzi teraz na drzewie?

– Na drzewie było 8 kukułek. (dzieci układają 8 klocków) Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (dzieci odsuwają 8 klocków) Ile kukułek pozostało na drzewie?

Możecie układać różne takie działania w zakresie 10. Dajcie szansę również dzieciom, niech układają dla Was działania Drodzy Opiekunowie.

  1. Przeczytajcie wspólnie wiersz Juliana Tuwima pt.: Prasie radio.

Ptasie radio Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju, Nadajemy audycję z ptasiego kraju. Proszę, niech każdy nastawi aparat, Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad: Po pierwsze – w sprawie, Co świtem piszczy w trawie? Po drugie – gdzie się Ukrywa echo w lesie? Po trzecie – kto się Ma pierwszy kąpać w rosie? Po czwarte – jak Poznać, kto ptak, A kto nie ptak? A po piąte przez dziesiąte Będą ćwierkać, świstać, kwilić, Pitpilitać i pimpilić Ptaszki następujące: Słowik, wróbel, kos, jaskółka, Kogut, dzięcioł, gil, kukułka, Szczygieł, sowa, kruk, czubatka, Drozd, sikora i dzierlatka, Kaczka, gąska, jemiołuszka, Dudek, trznadel, pośmieciuszka, Wilga, zięba, bocian, szpak Oraz każdy inny ptak. Pierwszy – słowik Zaczął tak: „Halo! O, halo lo lo lo lo!

Tu tu tu tu tu tu tu Radio, radijo, dijo, ijo, ijo, Tijo, trijo, tru lu lu lu lu Pio pio pijo lo lo lo lo lo Plo plo plo plo plo halo!” Na to wróbel zaterlikał: „Cóż to znowu za muzyka? Muszę zajrzeć do słownika, By zrozumieć śpiew słowika. Ćwir ćwir świrk! Świr świr ćwirk! Tu nie teatr Ani cyrk! Patrzcie go! Nastroszył piórka! I wydziera się jak kurka! Dość tych arii, dość tych liryk! Ćwir ćwir czyrik, Czyr czyr ćwirik!” I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać, Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać, Że aż kogut na patyku Zapiał gniewnie: „Kukuryku!” Jak usłyszy to kukułka, Wrzaśnie: „A to co za spółka? Kuku-ryku? Kuku-ryku? Nie pozwalam, rozbójniku! Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,

Ale kuku nie ustąpię. Ryku – choć do jutra skrzecz! Ale kuku – moja rzecz!” Zakukała: kuku! kuku! Na to dzięcioł: stuku! puku! Czajka woła: czyjaś ty, czyjaś? Byłaś gdzie? Piłaś co? Piłaś, to wyłaź! Przepióreczka: chodź tu! Pójdź tu! Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu! I od razu wszystkie ptaki W szczebiot, w świegot, w zgiełk – o taki: „Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek? Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek? Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć! Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź! Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje? Gniazdko ci wiję, wiję, wiję! Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!” I wszystkie ptaki zaczęły bić się. Przyfrunęła ptasia milicja I tak się skończyła ta leśna audycja.

Porozmawiajcie z dziećmi o czym był wiersz, jakie ptaki w nim występowały? Jak zakończyła się ptasia kłótnia? Zachęcam Was również do tego, żeby wspólnie próbować naśladować odgłosy ptaków, które występowały w wierszu.

Życzę Wam udanej czwartkowej, wspólnej zabawy😊

 

„Pszczółki”

Dzisiaj będziemy liczyć.

 

Potrzebne będą klocki oraz kilka dowolnych zabawek o małych wymiarach.

Z klocków ułóż 3 wieże o różnych wymiarach. Ułóż je wg wielkości od największej do najmniejszej, następnie:

– policz z ilu klocków zbudowana jest każda wieża

– o ile klocków jest więcej na największej wieży niż na średniej

– o ile klocków jest mniej na najmniejszej wieży niż na największej

– z ilu klocków będzie się składać największa wieża jeżeli zabierzemy z niej 4 klocki

– z ilu klocków będzie się składać najmniejsza wieża jeżeli dołożymy do niej 6 klocków

– połóż zabawkę przed największą wieżą

– połóż zabawkę za najmniejszą wieżą

– połóż zabawkę między średnią i najmniejszą wieżą

– połóż zabawkę z lewej strony największej wieży

– połóż zabawkę z prawej strony najmniejszej wieży

Teraz czas na ruch. Wykonaj:

– 8 skoków zająca

– 10 kroków bociana

– 5 żabich skoków

– 7 machnięć skrzydłami motyla

Przerysuj na kartkę słoneczko i dorysuj promyki. Na promykach napisz cyfry, które po dodaniu dają liczbę 10 (tak jak pokazuje wzór). Postaraj się aby było jak najwięcej promyków. POWODZENIA

 

 

BRAWO za wykonane zadanie. Na koniec wykonaj zadania ze str. 31, 32