Dziś zabawy i ćwiczenia językowe.

Grupa” Motylki”

Witam kochane przedszkolaczki 😉

Jak Wam minął weekend? Myślę, że znakomicie ;-D Jesteście pełni energii więc zaczynamy.

  • Na początek powitanka.

Witam wszystkich Was w ten radosny czas,
jedną ręką pomachamy, jednym oczkiem pomrugamy,
teraz sobie podskoczymy i cichutko już siedzimy.

  • Zagadki wprowadzające do tematu „Zwierzęta na wsi”.
    Ma grzywę i ogon,

    w stajni mieszka sobie.
    O kim opowiadam?
    Kto mi odpowie?  (koń)Lubi głośno pogdakać
    kiedy zniesie jajko.
    Każdy wie, że jest stałą
    kurnika mieszkanką.  (kura)Bawię się w błocie,
    mówię: „Kwiku, kwiku”.
    Jestem różowiutka
    i mieszkam w chlewiku.  (świnia)

 

  • Opowieść ruchowa. Dzieci naśladują ruchy oraz odgłosy zwierząt.

W czasie opowieści rodzic robi pauzy, by dziecko mogły same rozpoznawać jakimi odgłosami mówią  zwierzęta.

 

Kogut obudził się najwcześniej. Przeciągnął się, ziewnął, rozprostował piórka, wyczyścił swój piękny czerwony grzebień na czubku głowy i wyszedł z kurnika. Słoneczko już pięknie grzało. Kogut przeszedł się po podwórku, zajrzał to tu, to tam, po czym wskoczył na płot i zapiał: kukuryku. Kury obudziły się natychmiast, zaczęły wiercić się na grzędzie, znosząc jajka. Kłóciły się przy tym okropnie… na całe podwórko niosło się ich gdakanie: ko, ko, ko, ko. Nieopodal w stajni usłyszał tę kłótnię koń, zawołał kilka razy: ihaha.

Wybiegł ze stajni i zaczął galopować: kląskanie. W chlewiku obudziły się świnki i jak to ze świnkami bywa od razu były głodne, wołały: kwi, kwi, kwi. Gdy zjadły, poszły wytaplać się w błocie. Z obory wychyliła łeb krowa i przywitała się ze świnkami: muuuu.

Całego gospodarstwa pilnował pies Burek, który, gdy tylko coś się działo, szczekał głośno: hau, hau, hau. Aż do wieczora zwierzątka jadły, bawiły się na podwórku.

A gdy słońce zachodziło, wróciły do swoich domków spać.

 

Zobacz razem z rodzicami bajkę „Odgłosy zwierząt– Farma”. https://www.youtube.com/watch?v=vQbS0Dm0CjA 

  • Zabawa rozwijająca mowę .

Podając nazwę koloru, starajmy się zawsze kojarzyć go z czymś, co dziecko zna. Konsekwentnie podawane porównania mocno „zapadają” w pamięć dziecka.

Np. Różowy jak świnka; żółty jak kurczaczek, niebieski jak niebo, biały jak baranek itd.

 

  • Na koniec oczywiście pokolorowanie obrazka kredkami lub można wykorzystać słomki i farby, rodzic nakłada na obrazek farby z wodą, a dziecko dmucha przez  słomkę. Najlepiej jeżeli słomka będzie krótka wtedy łatwiej jest dziecku dmuchać.

 Grupa „Jeżyki”

Halo, halo!!! Jest tam kto??

Dzień dobry w ten piękny poniedziałkowy dzień.

1.Na początku trochę się poruszamy.

https://www.bing.com/videos/search?q=aerobik+dla+dzieci+youtube&qpvt=aerobik+dla+dzieci+youtube&view=detail&mid=04C67ACE268F79192FEC04C67ACE268F79192FEC&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Daerobik%2Bdla%2Bdzieci%2Byoutube%26qpvt%3Daerobik%2Bdla%2Bdzieci%2Byoutube%26FORM%3DVDRE

  1. To co czas na zajęcia główne. Zrobimy, a właściwie wspólnie z rodzicami zrobicie BURZE MÓZGÓW.

Zabierzcie kartkę papieru i wspólnie z mamą i tatą a nawet rodzeństwem zastanówcie się „ Jakie zwierzęta mieszkają na wsi”? Bo to nasz temat przewodni w tym tygodniu. Oczywiście Wy myślicie i mówicie, a rodzic notuje. 
Macie?!   I co tam zanotowaliście……?? 

To teraz zapraszam na obejrzenie krótkiego filmu o zwierzętach. Słuchajcie uważnie!! Wiadomości z filmu będą potrzebne później.

https://www.bing.com/videos/search?q=zwierzeta+z+wiejskiego+podw%c3%b3rka+you+tube&docid=607995329535807133&mid=A75E2566DC9FE5CD4321A75E2566DC9FE5CD4321&view=detail&FORM=VIRE

No i nadszedł czas  na wysłuchanie krótkiej bajeczki E.Michałowskiej  „ W zagrodzie Małgosi”. Oczywiście dzieci naśladują odgłosy zwierząt.

„W zagrodzie Małgosi”.

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KOD, KO, DA
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.
Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza muczy: ME, ME, ME,
Indor  gulaga: GU, GU, GU
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.

-Kto mieszka w zagrodzie Małgosi?
-Gdzie znajdowały się zwierzątka ? 
-Jaka była pora dnia? 
-O co prosiły zwierzęta? 

Troszkę przerwy. Weź piórko lub kartkę papieru i spróbuj zdmuchnąć piórko z różnych części ciała. To ćwiczenie możecie wykonać z rodzeństwem lub rodzicem.

3. Z informacji zdobytych wcześniej uzupełnijcie i  pokolorujcie poniższą kartę pracy.

          

  GRUPA ” Pieski”

  1. Zabawa poranna : rymowanka z pokazywaniem.        
  2.  ” Witam wszystkich Was w ten wiosenny czas,
    jedną ręką pomachamy, jednym oczkiem pomrugamy,
    teraz sobie podskoczymy i cichutko już siedzimy i z rodzicami się pobawimy!’’.
  3.  Rozwiązywanie zagadki słuchowej – dziecko losuje obrazek, na którym są umieszczone sylwety zwierząt wiejskich: koń, krowa, kura, kogut, kaczka, pies, kot, świnia. Rodzic włącza odgłosy zwierząt. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie usłyszanego zwierzątka i naśladowanie jego głos.  Po każdej prawidłowo rozwiązanej zagadce, otrzymuje nagrodę stempelek od rodzica na rączkę.
  4. Opowieść ruchowa wg pomysłu nauczycielki, ale odczytana i prowadzona przez rodzica.

 Dzieci naśladują ruchy oraz odgłosy zwierząt. W czasie opowieści rodzic robi kilkuminutowe przerwy, by dzieci mogły same rozpoznawać, jakimi odgłosami mówią zwierzątka.
,, Kogut obudził się najwcześniej. Przeciągnął się, ziewnął, rozprostował piórka, wyczyścił swój piękny czerwony grzebień na czubku głowy i wyszedł z kurnika. Słoneczko już pięknie grzało. Kogut przeszedł się po podwórku, zajrzał to tu, to tam, po czym wskoczył na płot i zapiał: kukuryku. Kury obudziły się natychmiast, zaczęły wiercić się na grzędzie, znosząc jajka. Kłóciły się przy tym okropnie… na całe podwórko niosło się ich gdakanie: ko, ko, ko, ko. Nieopodal w stajni usłyszał tę kłótnię koń, zawołał kilka razy: ihaha. Wybiegł ze stajni i zaczął galopować: kląskanie. W chlewiku obudziły się świnki i jak to ze świnkami bywa od razu były głodne, wołały: kwi, kwi, kwi. Gdy zjadły, poszły wytaplać się w błocie. Z obory wychyliła łeb krowa i przywitała się ze świnkami: muuuu. Całego gospodarstwa pilnował pies Burek, który, gdy tylko coś się działo, szczekał głośno: hau, hau, hau. Aż do wieczora zwierzątka jadły, bawiły się na podwórku. A gdy słońce zachodziło, wróciły do swoich domków spać’’.

  1. Zabawa Loteryjka obrazkowa: ,, Co robią zwierzęta?’’ Pokazujemy dziecku obrazek, np. kota i zadajemy pytania:
  • Co to jest?
  • Dziecko: kot.
  • Jaki jest kot?
  • Dziecko: mały, (brązowy, miły, itp.).
  • Co on robi?
  • Dziecko: pije mleko.
  • Czy mógłbyś powiedzieć wszystko razem?
  • Dziecko: Mały kotek pije mleko.                                                                                       
  • Następnie dziecko zadaje pytania, a rodzic odpowiada.

Linki do  zabawy z dzieckiem. Powodzenia!

Grupa „Wiewiórki „

Drodzy Rodzice, w tym tygodniu będziemy realizować tematykę – Zwierzęta na wsi”  

  1. Posłuchaj wiersza pt; „POKŁÓCIŁY SIĘ ZWIERZĘTA”

Dnia pewnego na podwórku

pokłóciły się zwierzęta

o to kto ma dłuższą pamięć

i kto dłużej z nich pamięta.

Kura: Koo ko ko ko

Kaczka: Kwaa kwa kwa kwa

Baran: Beee

Świnka: Kwik

Kto z nas dłuższą pamięć ma?

Pies zaszczekał: Hau hau hau

Indyk zagulgotał: Guull

a kot, który ciągle spał

miaukną tylko cicho: miauu

Nic z tej kłótni nie wynikło

bo zwierzęta przez dzień cały,

o co była awantura,

wszystkie pozapominały…

 

Odpowiedz na pytania do wiersza:

– O jakich zwierzętach była mowa w wierszu?

– O co pokłóciły się zwierzęta?

– Co wynikło z ich kłótni?

  1. Przeczytajcie wiersz drugi raz ale tym razem dzieci dopowiadają tekst wiersza o tekst dźwiękonaśladowczy.
  2. Zobacz bajkę:

https://www.youtube.com/watch?v=hyPhZrWjbGA

Zapraszam jeszcze do zabawy:

 Rodzic mówi zaklęcie, a dziecko  zaczarowane w dane zwierzę naśladuje jego ruch i głos:

Hokus, pokus, marokus
Obracam się na pięcie
Niech się wokół wszystko zmieni
I moje dzieci w koty (koniki, kury, koguty, króliki) przemieni.
Pałeczką robię zaklęcie.

  1. Na koniec dzisiejszych zajęć wykonaj kartę pracy. Załącznik nr 3

/Obejrzyj portret pieska. Uzupełnij pozostałe portrety. Pokoloruj wybrany./

wiewiórki 30.03

Grupa „Kotki”

 Witajcie kochane dzieci, w tym tygodniu będziemy rozmawiać o zwierzętach żyjących na wsi.

Dzisiaj rodzice przeczytają Wam opowiadanie a wy uważnie wysłuchajcie, bo rodzice będą wam zadawać pytania.

(Potrzebne rzeczy: biała kartka papieru, kredki, kolorowanka do wydruku na końcu scenariusza)

  1. Zaczynamy bajką, w której będziecie naśladować odgłosy zwierząt; (rodzic czyta a w miejscu głosu zwierząt mówi dziecko)

 ” W zagrodzie Małgosi”-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.

  1. .Zabawa w czarowanie: rodzic czaruje dzieci w różne zwierzątka, a one

  naśladują je ruchem  i głosem np. czary – mary mary – zamieniam Cię w kurę……itp.

  1. A teraz usiądźcie dzieci wygodnie na podusi lub kocyku i posłuchajcie; (rodzic czyta bajkę)

„Na wiejskim podwórku” bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz

Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…

  1. Zadawanie pytań dziecku:

– jakie zwierzątka występowały w bajce

– jakie zwierzątka były dla siebie

– jakich czarodziejskich słów używały

– czym się zajmowały

– kto wkradł się na podwórko

– w jaki sposób zwierzątka zmieniły się

– kto pomógł skłóconym zwierzątkom

– co podarowała im wróżka

– co zrobiły zwierzątka

-czego nauczyły się zwierzątka

  1. Malowanie złości

 Każde dziecko otrzymuje kartkę papieru. Zadaniem dziecka jest namalowanie swojej złości, tego, co czuje gdy jest złe. Następnie rodzic prosi o podarcie swoje kartki z namalowaną złością, pogniecenie i wrzucenie jej do pudełka lub kosza.

  1. Teraz proszę aby dziecko wymieniło pierwszą głoskę w nazwach zwierząt, które żyją na wiejskim podwórku np. k jak krowa…..

W nagrodę za wspaniałe odpowiedzi  pokoloruj kolorowankę.

Do zobaczenia jutro!!!

  farma

Grupa „Zajączki” 

Witajcie z powrotem po weekendzie😊 

Mam nadzieję, że weekend minął Wam bardzo przyjemnie, zwłaszcza przy tak pięknej, wiosennej pogodzie 😊

Na dzisiaj propozycja zabaw rozwijających mowę dzieci, a także znajomość literek.

  1. Zacznijmy od małej rozgrzewki naszych dłoni.
  2. Otwórz – zamknij. Usiądź z łokciami na stole. Zaciśnij palce obu rąk w pięści. Szybkimi ruchami wielokrotnie otwieraj i zamykaj pięści.
  3. Pokaż ręce. Otwórz dłonie i rozszerz szeroko palce. Odwracaj ręce najpierw dłońmi do góry, potem w dół. Powtórz ćwiczenie wiele razy.
  4. Nakręcaj. Zaciśnij dłonie w pięści. Zrób nadgarstkami cztery okręgi najpierw w jedną stronę, a potem w drugą stronę.
  5. Rozpocznij od otwartych dłoni, zginaj kolejno palce w kierunku do środka dłoni, zaczynając od małego palca, a kończąc na kciuku; potem odegnij palce jeden po drugim, zaczynając od kciuka, a kończąc na małym palcu. Ćwiczenie powtarzaj wielokrotnie.
  6. Wkręcaj żarówkę. Podnieś obie ręce do góry i wykonuj ruchy jak przy wkręcaniu żarówki. Powtórz wiele razy.
  7. Strząsaj. Potrząśnij obiema rękoma, tak jakbyś strząsał wodę po umyciu rąk.

2.      Przeczytajcie swoim dzieciom wiersz pt.: „Żaba i żuk”.

          Poniżej zamieszczam tekst wiersza.

Duża żaba nad kałużą
napotkała żuka.
Żuk na nóżki buty włożył
i butkami puka.
Żółte butki, żółty szalik
i żółty kapelusz.
Pyta żaba: „Dokąd bieżysz,
mój ty przyjacielu?”
„Idę żabko na przyjęcie
do pana bociana.
Będzie żuraw, żółw i jeżyk.
Chodź i ty kochana.

Porozmawiajcie na jego temat. Zapytajcie dzieci jakie zwierzęta występowały w wierszu, dokąd szedł żuk, jakiego koloru żuk miał ubrania, jakie zwierzęta miały być obecne na przyjęciu?

Zaprezentujcie dzieciom wyraz podstawowy: żaba

Następnie podzielcie z dziećmi słowo żaba na sylaby i na głoski. Policzcie, ile w słowie żaba jest sylab i ile jest głosek.

Proszę, spróbujcie razem wymieniać wyrazy, w których słyszycie głoskę ż.

Naszykujcie wspólnie proszę białe kartoniki ( tyle, ile jest sylab i głosek w słowie żaba)

Np. ża – ba

 

Ż   a     b     a

Wymawiajcie z dziećmi głoskę ż długo, czyli żyyyyyyy

I krótko, czyli ż, ż, ż, ż….

Na tej podstawie określcie, czy głoska ż jest spółgłoską czy samogłoską. Samogłoski da się zaśpiewać a spółgłoski nie.

Naszykujcie kartoniki czerwone i niebieskie. Kolorem czerwonym oznaczamy samogłoski a niebieskim spółgłoski. Jeżeli nie macie kolorowego papieru, możecie pokolorować.

I tak dzieci oznaczają słowo żaba.

ż   a    b    a

Pokażcie dzieciom literkę ż. Zapytajcie dziecko z czym Mu się kojarzy ta literka.

Pokażcie dziecku jak się pisze literę ż. Możecie zabrać kawałek np. wełny, sznurka i spróbować na podłodze ułożyć kształt tej litery.

Na koniec możecie zajrzeć do książek i tam na stronie 64-65 są ćwiczenia z literą ż. Jeśli macie ochotę podsyłam Wam również karty pracy do ćwiczenia pisania poznanej literki.

  1. A na koniec możecie troszkę razem się pobawić i zagrać w kalambury dotyczące wiejskiego podwórka i zwierząt, które tam zamieszkują. Ciekawe, czy odgadniecie swoje zagadki.

Życzę Wam udanego poniedziałku i udanej zabawy 😊

Grupa „Pszczółki”

ZWIERZĘTA NA WSI

I Rozwiąż zagadki

  1. W każdej wsi jest taki budzik,

Który co dzień wszystkich budzi

2.Mieszka w chlewiku

Tłuścioszka znana.

Przez ludzi na słoninkę

I mięso chowana.

3. Chodzi po podwórku,

O ziarenka prosi.

Siaduje na grzędzie,

Pyszne jajka znosi.

4.Te piękne zwierzęta

silne niesłychanie,

mogą ciągnąć wozy,

dorożki i sanie.

5. Cztery kopytka, rogi, bródka.

Już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka?

6. Dziobek ma i skrzydła dwa,

Woła dzieci: kwa, kwa, kwa.

Powiedz gdzie mieszkają te zwierzęta i jakie wydają odgłosy.

BRAWO!!!  JESTEŚ SUPER!!!

II Ułóż plątaninki

pszczolki zadania

Wymień głoski w powstałych wyrazach, podziel je na sylaby i policz ile ich jest.

III Teraz czas na ruch.

Koniki biegają po łące, przechodzą po drewnianym moście(tupią), idą po piasku (z trudem unoszą nogi) i znowu biegają po łące (powtórzyć 3 razy)\

IV Odkrywamy literkę „ ż” na podstawie wyrazu żaba. Wykonaj ćwiczenia ze str. 72-73, 75 poczytaj tekst ze str. 74 nie tylko dzisiaj. Ćwicz czytanie częściej, a może zostaniesz Mistrzem w czytaniu.

V Praca dla chętnych.