PROPOZYCJA ZAJĘĆ DLA DZIECI 5- 6 LETNICH
Temat dnia „Sól i węgiel” 02.12.2021 r. (czwartek)
Witam serdecznie wszystkie dzieci i rodziców.
Dzisiaj czwartek-czwarty dzień tygodnia, to doskonała okazja by przypomnieć sobie nazwy wszystkich dni tygodnia, oraz nazwy miesięcy.
Po obejrzeniu filmu dowiecie się o czym będą dzisiejsza zajęcia
Skąd się wzięła sól w Polsce? Historia kopalni soli w Wieliczce
1.Słuchanie wiersza Heleny Bechlerowej „W kopalni soli”.
Helena Bechlerowa „W kopalni soli”
Kopalnia w Wieliczce
– jak pałac pod ziemią:
tu ściany, kolumny
srebrzyście się mienią.
W kopalni posągi,
żyrandol jak Słońce.
Na falach jeziora
światełka tańczące.
I łódka się chwieje, i może popłynie
do groty srebrzystej
w baśniowej krainie.
A w grotach, w półcieniu i w mrocznych zakrętach śpi echo, co czasy
odległe pamięta.
I budzi się w ciszy,
i słychać gdzieś kroki, i lampka olejna
zabłyśnie w półmroku.
I zdaje się – górnik
sprzed wieków – jak w baśni
podejdzie, promyczek
latarki rozjaśni.
I pośród rzeźb srebrnych
Co patrzą i milczą,
opowie prastarą legendę
górniczą
2. Rozmowa na temat kopalni soli.
− Jak wygląda kopalnia soli? − Czy sól jest potrzebna? − Co by było, gdyby nie było soli? − Czy wiecie, w jaki sposób powstała sól?
Sól jest skałą osadową, która powstała przez odparowanie słonych jezior, zatok morskich lub lagun.
Obejrzyjcie zdjęcia z kopalni soli
3.Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze Naśladujemy odgłosy. Dzieci wypowiadają powtarzające się słowa – najpierw rodzic, a następnie same.
Dziś w kopalni straszny ruch,
świder warczy: tur, tur, tur,
kilof stuka: buch, buch, buch,
górnik idzie: tup, tup, tup.
Głośno wzdycha: och, och, och,
czasem kichnie jak na złość: aaaaaa psik!
Ruszył pociąg: puf, puf, puf,
węgiel wiezie: szur, szur, szur.
Górnik czasem pokasłuje: ho, ho, ho,
i od pyłu pochrząkuje: he, he, he.
Koniec pracy: stop, stop, stop,
skaczmy w górę: hop, hop, hop.
4. Proponuję o Wam wykonanie doświadczenia.
Krystalizacja soli doświadczenie i opis jak zrobić eksperymenty z hodowlą kryształów dla dzieci
4. Dla chętnych dzieci karty pracy.
Udanej zabawy i miłego dnia!
2 grudnia 2021r.
Propozycja zabaw i zajęć dla dzieci 3 – 4 letnich
Witajcie Kochani zapraszam Was dziś do zajęć piosenką. Zabawa ze śpiewem na melodię „Pieski małe dwa”:
„Oczka małe dwa, nosek i dwa uszka,
także nogi dwie i serce do serduszka.
Już witamy się, ja znam ciebie, a ty mnie
si bon si bon sia lala lala” (x2)
Super śpiewacie, czas rozruszać swoje części ciała oczywiście od gimnastyki matematycznej na wesoło:
„GIMNASTYKA NA WESOŁO” – zabawa przy piosence.
Karty pracy znajdują się w pliku do pobrania
Dziś ponownie będzie nam potrzebna kostka do gry😉 Aby wykonać zadanie musimy sobie je wyturlać kostką. Zobacz sam lub z pomocą opiekuna, ile wypadło oczek i wykonaj zadanie. Powtarzamy kilka razy.
Zabawa z wykorzystaniem rymowanki. Dziecko porusza się zgodnie z rymowanką:
Idzie dinozaur
Hop, hop, hop.
W prawo krok,
W lewo krok.
Hop, hop, hop.
Praca plastyczna: Dinuś
Do wykonania tej pracy potrzebujemy: nożyczek, zielonej kredki lub można wydrukować na zielonym papierze. Zanim z pomocną dorosłego wytniemy Dinusia możesz go pokolorować.
Podczas wycinania pamiętaj o wycięciu dziur na grzbiecie. Przerywaną linie musimy zagiąć.
Inna propozycja pracy plastycznej to malowanie farbami:
Może wspólnie z domownikami stworzycie rodzinę dinozaurów.
Każde dziecko się ucieszy gdy z jego własnej dłoni powstanie Diplodok. Wystarczą 3 kroki:
– malujemy dłoń dziecka
– odbijamy na kartce ( z pięciu paluszków mamy nogi i ogon)
– malujemy szczegóły (szyję, głowę, oczy)
„W jakim nastroju jest dinozaur?”- ćwiczenia mięśni warg i szczęk. Pokazywanie min przez dziecko: smutnej, wesołej, wystraszonej i złej – z jednoczesnym wyciąganiem do góry szyi i lekkim pochyleniem głowy.
„Zaprowadź dziecko dinozaura do mamy” – rysowanie po śladzie.
Na zakończenie naszej Przygody z Dinusiami. Proponuję zabawę plastyczną z użyciem spinaczy, wystarczy poniższe obrazki wydrukować, pokolorować i naklecić na spinacze, i ostre zęby mogą kłapać!!!!