Dzieci starsze 5 – 6 letnie

Drogie dzieci, oraz rodzice, witam Was serdecznie w przedszkolu na odległość i zgodnie z bieżąca tematyką zajęć zapraszam Was do świata dinozaurów.

Jak wiecie, dinozaury żyły na świecie dawno temu, tak dawno, że nie było wtedy na Ziemi ani ludzi, ani wielu innych zwierząt, które możemy spotkać dziś. Dinozaury wyglądały bardzo różnie: jedne miały skrzydła, a inne kolczaste kołnierze, jedne latały, inne biegały, miały długie szyje i ogony, wielkie i małe głowy… Dziś wiemy, że na ziemi żyło bardzo wiele rodzajów dinozaurów, takich jak: diplodok, spinozaur, apatozaur, centozaur, bronchozaur i inne… Niektóre dinozaury odżywiały się wyłącznie roślinami, w tym owocami, częściami drzew – pnączami, liśćmi. Oprócz dinozaurów odżywiających się roślinami, były również dinozaury mięsożerne, które zjadały inne zwierzęta, np. małe ptaki lub ssaki. Niezależnie od tego, w jaki sposób się odżywiały, wszystkie dinozaury wykluwały się z jaj. Dziś w taki sposób na świat przychodzą ptaki, krokodyle czy żółwie. Dinozaury żyły w innych warunkach, niż my teraz, na naszej planecie było bardziej gorąco, pojawiały się również silne ulewy, trwające wiele dni. Wyginięcie dinozaurów miało związek ze zmianą warunków ich życia oraz uderzeniem w naszą planetę asteroidy, czyli obiektu krążącego w kosmosie. Dziś możemy dowiedzieć się, jak wyglądało życie dinozaurów dzięki pracy paleontologów, czyli specjalistów pracujących na wykopaliskach. Was również zapraszam do wspólnej przygody w odkrywanie świata dinozaurów.

 Spróbujcie odpowiedzieć na pytania. Na pewno znacie wszystkie odpowiedzi:

  • Kiedy żyły dinozaury? Jakie warunki panowały wtedy na Ziemi?
  • Dlaczego wyginęły?
  • W jaki sposób dinozaury przychodziły na świat?
  • Jakie zwierzęta wykluwają się z jajek?
  • W jaki sposób poruszały się dinozaury?
  • Czym odżywiały się dinozaury?
  • Podaj nazwę egzotycznego owocu.

 

Spróbujcie znaleźć jak najwięcej określeń (przymiotników, imiesłowów), dotyczących dinozaurów, a rozpoczynających się na głoski podane przez rodziców:

 

D – duży

I – inteligentny

N – nienajedzony

O – ogromny

Z – złośliwy

A – agresywny

U – uparty

R – ruchliwy

 

 Podzielcie słowo  dinozaur na sylaby i głoski.

Policzcie ile jest sylab, a ile głosek?

 

A teraz troszkę policzymy- bajka matematyczna:

 Każde dziecko dostaje do zabawy talerzyk , który staje się gniazdem i jaja zrobione z folii aluminiowej, gazet. Mogą to być również plastikowe jajka niespodzianki, duże korale, żołędzie, korki od butelek i inne przedmioty.

Bajka może zaczynać się tak:

Mama triceratopsa ma w swoim gnieździe 5 jaj. Włóżcie do swoich gniazd  5 jaj. 2 jajka sturlały się poza gniazdo. Ile jaj zostało w środku? Gdzie jest więcej, w gnieździe, czy poza nim? Mama włożyła jajka  z powrotem do gniazda. Z trzech jaj wykluły się dinozaury. Ile jaj pozostało niewyklutych? Ile zostanie, jeśli jeszcze jeden triceratops się wykluje? I tak dalej…

 

Nadszedł czas  podróż do czasów prehistorycznych.  Dowiemy się jak się nazywały i jak się poruszały wybrane dinozaury. Udanej zabawy.

 Mery Jones w świecie dinozaurów – opowieść ruchowa dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=CIQM33QbDCA

Kolejna zabawa to wymyślanie słów rozpoczynającą się taką głoską jaką zaczyna się nazwa dinozaura.

Rodzic podaje nazwę dinozaura, dziecko określa pierwszą głoskę i wymyśla słowo-6 latki, dzieci pięcioletnie dzielą nazwy na sylaby i przeliczają ich ilość.

 

Adazaur(a)-aparat, arbuz

Brachiozaur(b)-balon, beczka

Ceratops(c)-cebula, cyrk

Diplodok(d)-dom, dynia

Filodon(f)-farba, flaga

Geranozaur(g)-groch, garnek

Orkoraptor(o)-oko, okno

Sejsmozaur(s)-ser ,sok

Triceratops(t)-torba, tablica

 

Jestem pewna że doskonale poradziliście sobie z tym zadaniem..

W ramach relaksu ulepcie własnego dinozaura z plasteliny

 

Poniżej karty pracy dla chętnych dzieci.

.Karty pracy https://mp3ledziny.pl/wp-content/uploads/2021/11/dinozaury-zajecia-29.11.21.pdf

 

Życzę miłego poniedziałku, dużo zdrowia i do zobaczenia jutro.

29 listopad 2021r.
Propozycja zabaw i zajęć dla dzieci 3 – 4 letnich

Temat dnia: W prehistorycznym lesie

  1. Zabawa rozwijająca koordynacje słuchowo-ruchową – Dinozaury (według B. Formy). W nawiasie jest propozycja ruchowa do wierszyka. Opiekun czyta wierszyk i pokazuje co mają robić (dzieci).
     Zamiast wierszyka można wybrać drugą zabawę do piosenki Ribidi.
    https://www.youtube.com/watch?v=3CDgJ_i8GI8
    Dinozaury – wierszyk:
    Dinozaur stawia ciężkie kroki (przenoszą ciężary ciała z lewej nogi na prawą)
    i groźnie przegląda się na boki. (zatrzymują się, spoglądają
    w jedną stronę, raz w drugą strona
    )

Idzie przez wysokie góry, (przechodzą do przysiadu, powoli przechodzą do pozycji stojącej, wyciągają ręce w góry, wykonując kroczki w miejscu)

Które sięgają hen aż pod chmury. (poruszają palcami wyciągniętych dłoni)

Odpoczywa, kiedy jest zmęczony, chrapie, kiedy jest najedzony, (wykonują nagły przysiad, naśladują chrapanie) płynie rwącą rzeką, (przechodzą do leżenia i naśladują pływanie) śpi na piaszczystej plaży (przechodzą do leżenia bokiem)


2.Zachęcamy rodziców do rozmów na temat tekstu, zadawania prostych pytań na temat warunków panujących w prehistorycznym lesie.

Olek bardzo się ucieszył na widok dziadka. Koniecznie chciał mu powiedzieć, co pani pokazywała dzisiaj w przedszkolu.  Jeszcze w szatni zaczął opowiadać:  

– Dziadku, a czy ty wiesz, że nasz świat istnieje już naprawdę długo? Pani powiedziała, że Ziemia ma wiele milionów lat!  I przyniosłam nam węgiel.  Ale to nie taki zwykły węgiel, jakim pali wujek Witek.  Tego szkoda by było wrzucać do pieca. 

 -A cóż to był za niezwykły węgiel, że nie można nim palić w piecu?- dopytywał zaciekawiony dziadek. 

 – Niby można, ale szkoda, bo w tym kawałku węgla był od odciśnięty kawałek paproci. A to oznacza, że ​​ten kawałek powstał bardzo dawno temu właśnie z takich roślin.  Węgiel tworzył się na bagnach, które w tamtym czasie były porośnięte przez wilgotne lasy tropikalne.  Martwe rośliny opadły na dno bagien i tworzyły się z nich torf.  Potem torf został przykryty mułem i piaskiem, a później zalała go woda.  I tak w kółko.  Trwało to naprawdę długo.  I wiesz co, dziadku?  Też miałbym mieć taki kawałek węgla. Tylko nie chce mi się tak długo czekać, aż się sam zrobi – powiedział zasmucony chłopiec. 
– Nie martw się.  Na pewno razem coś wymyślimy.  Wiem!  Zadzwonię do babci.  Może nam się podpowie, co zrobić.  – Dziadek wyjął telefon i wybrał odpowiedni numer. Najpierw wszystko opowiedział babci, a potem z uwagą słuchał odpowiedzi, kiwając przy tym głową.  Na koniec – zadowolony-rozłączył się. 

– Sami sobie zrobimy węgiel, Olku.  Nie będziemy musieli czekać milion lat. 

Dziadek opowiedział chłopcu, co wymyślili wspólnie z babcią. 
W domu zrobili masę solną, uformowali ją w dość dużą bryłkę,
a następnie odcisnęli w niej liść domowej paproci, po czymś włożyli bryłkę do nagrzanego piekarnika.  Na koniec, po wystygnięciu, pomalowali ją na czarno. 

-Dziadku, nasza bryła wygląda zupełnie jak ten węgiel, który przyniosła pani do przedszkola!  – zawołał uradowany chłopiec.
-Ale jestem dumny, że mam taki skarb z zmierzchłych czasów!
– Ja też bym chciała mieć taki skarb – powiedziała z zazdrością zasmucona Ada. Olek popatrzył na siostrę.
– W takim razie przez najbliższych tydzień mój węgiel będzie stał u Ciebie na półce.
– A może stać koło Dinusia ? – zapytała z nadzieją w głosie.
– Oczywiście, że tak. A potem postawię u siebie na półce obok dinozaurów. Przecież one też żyły milion lat temu.
Pytania:
– Co przyniosła pani do przedszkola?
– W jaki sposób powstała bryła węgla, którą stworzyli Olek i Dziadek ?
– Czy także chcielibyście mieć taki skarb z dawnych czasów ?

  1. Zabawa Ślady dinozaurów – dobieranie śladów i dinozaurów w tym samym kolorze.

👉 Ślady dinozaura – kolory

 

  1. Zabawa badawcza – Jak powstał węgiel ?
    Potrzebne będą naczynie, resztki organiczne (np.: liście, patyczki), pojemniki z piaskiem i ziemią, woda, bryłka węgla, mokre chusteczki. 

Do naczynia wsypujemy piasek tworząc pierwszą warstwę. Na piasku układamy resztki organiczne, następnie wsypujemy ziemię. Całość polewamy wodą. Dzieci mogą dotknąć zawartość doświadczenia, aby się ubrudzić i doświadczyć, ze węgiel jest brudny. Można pokazać węgiel dzieciom, który jest twardy i czarny.

Po miliardach lat z takich warstw, jakie przed chwilą ułożyliśmy uformował się węgiel. 

  1. Na sam koniec przygotowałam kolorowankę. Udanej zabawy !

Kolorowanka do pobrania https://mp3ledziny.pl/wp-content/uploads/2021/11/dinozaur.pdf