Propozycja dla dzieci starszych 5- 6 letnich

Drogie Dzieci, drodzy Rodzice! dzisiaj proponuję Wam realizację poniższych zabaw i ćwiczeń. Życzę udanej zabawy!

   Na początek  przypomnijcie sobie co wiecie o dinozaurach? Prawda czy plotka?

  • Dinozaury wykluwają się z jaj.
  • Dinozaury można spotkać w zoo.
  • Tyranozaur był łagodny, jadł tylko rośliny.
  • Za czasów dinozaurów rosły wielkie rośliny

. • Dinozaury wyginęły, ponieważ przeprowadziły się na inną planetę.

  • Dinozaury były dwunożne, albo czworonożne,
  • Nazwa dinozaur oznacza „straszne jaszczurki”.
  • Dinozaury były mniejsze od słonia.

Największą zagadką dotyczącą dinozaurów jest próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego wyginęły?

Stało się to przed 65 milionami lat .Istnieje na ten temat wiele teorii, lecz żadna nie wyjaśnia do końca wszystkich faktów, które przedstawiają wykopaliska. Niektórzy badacze twierdzą, że doszło do potężnych wybuchów wulkanów, które wraz z lawą uwolniły ogromną chmurę popiołów i pyłów, która przesłoniła słońce, a pyły i gazy osadziły się na roślinach i stały się one dla nich trujące. Inni twierdzą że w kulę ziemską uderzył deszcz komet lub spadł wielki meteoryt co miałoby wywołać pożar, wzniecić chmury dymu i kurzu i doprowadzić do zmian klimatu. Dinozaury nie były przystosowane do dużych i częstych zmian temperatury . Upalne lato i surowa zima mogły spowodować, że roślinność przestała rosnąć i dinozaury nie miały co jeść, nie mogąc dostosować się do tych zmian, dinozaury wymierały.

  Posłuchajcie piosenek:

✓ „Dinozaury z Juraparku”

link do piosenki

 ✓ Śpiewające brzdące – „Dziwne pytania o dinozaury” 

link do piosenki 2 

✓ „Dino Dinozaur”

 link do piosenki 3

 

A teraz  troszkę się poruszamy:

Dziecko porusza się zgodnie z poleceniami:

✓ poruszaj się jak bardzo ciężki dinozaur,

✓ stan na jednej nodze,

✓ biegnij w miejscu,

✓ podskocz wysoko w górę,

✓ schyl się, aby powąchać kwiatki, itp.

 

Kolejna zabawa to wymyślanki- rymowanki dla małych dinozaurów

Dzieci, z pomocą rodziców tworzą rymy do nazw zwierząt żyjących współcześnie.

Przykładowe rymy:

– żyrafa-szafa

– słoń- dłoń

– kura- góra

– kot- płot

-lew- zlew

– sowa- głowa

-osa- kosa.

 

Dzieci 5-letnie dzielą słowa na sylaby (wskazując ilość sylab), sześciolatki dzielą słowa na sylaby i głoski.

 

 Propozycja pracy plastycznej „ Dinozaury z dłoni”

 

Wystarczą 3 kroki:

✓ malujemy dłoń dziecka,

✓ odbijamy na kartce (z pięciu paluszków mamy nogi i ogon),

✓ malujemy szczegóły (szyję, głowę, oczy).

 

Dzisiaj Andrzejki

Szkoda ze nie możemy spotkać się w przedszkolu i wspólnie pobawić, poniżej przesyłam Wam propozycję kilku zabaw byście mogli wykorzystać je wieczorem, wspólnie z rodzicami.

 

 

Czy wiecie skąd się wzięła tradycja andrzejkowa?

Wigilia świętego Andrzeja, przypadająca 30 listopada, to tradycyjny wieczór wróżb. Dawno temu dziewczęta usiłowały w tym dniu dowiedzieć się o swym przyszłym losie. Święty Andrzej miał pomóc dziewczętom w odkryciu przyszłości. Początkowo andrzejki traktowano bardzo poważnie, a wróżby odprawiano tylko indywidualnie, w odosobnieniu; w czasach późniejszych przybrały formę zbiorową, organizowaną w grupach rówieśniczych panien na wydaniu, zaś współcześnie przekształciły się w zabawę połączoną z wróżbami.

CZAS NA WRÓŻBY

 Wróżba nr 1:

Lanie wosku: Lanie wosku to jedna z najpopularniejszych wróżb andrzejkowych. Figury woskowe, które uda nam się stworzyć zapowiadają rzeczy, które mogą nam się zdarzyć w przyszłości.

 Gotowi?

 Każde dziecko, przy pomocy rodzica  leje wosk przez ucho klucza (najlepiej, jeśli klucz będzie stary). Próbujemy odczytać, co nam niesie los, przyglądając się cieniom woskowych tworów.

Wróżba nr 2:

 Wróżenie z butów. Dzieci ustawiają prawe buty wszystkich domowników jednym rzędzie. Teraz następuje wędrówka butów – ostatni na początek i następne. Właściciel buta, który jako pierwszy wyjdzie poza próg , najwcześniej  pojedzie na wycieczkę.

Pora na tańce:

link do tańca

link do tańca 2

Udanej zabawy

30 listopada 2021 r.
Propozycja zabaw i zajęć dla dzieci 3 – 4 letnich

Temat dnia: Mały dinuś

Powyższy obrazek posłuży nam dzisiaj do dwóch zabaw:
Pierwsza zabawa to oczywiście ćwiczenia oddechowe – Piórko pterodaktyla.
Opiekun może trzymać kartę przed dzieckiem lub dziecko może samodzielnie trzymać pterodaktyla przed sobą i dmuchać tak, by nam nie odleciał 😉 Ćwiczenie można wykorzystać także przy ścianie.

  1. „Gdzie schował się dinozaur?” – poprzez tą zabawę dziecko ćwiczy wyrażenia: pod, na, po lewej-prawa stronie. Zadaniem opiekuna jest umieścić obrazek np. pod stołem, a następnie zadać dziecku pytanie: Gdzie się schował dinozaur?
  2. Zajęcia umuzykalniające przy piosence
  3. link do piosenki


W trakcie piosenki poznajemy 5 różnych małych dinozaurów, przy każdym dinozaurze dajemy dziecku różne przedmioty: plastikowa butelka, dwa klocki, pokrywki na garnki

pierwszy dinozaur-> paluszki dziecka delikatnie uderzają o stoliczek/ podłogę,

drugi dinozaur-> uderzanie małymi plastikowymi butelkami o stoliczek/podłogę,

trzeci dinozaur-> uderzają klocek o klocek,

czwarty dinozaur-> uderzają o pokrywki,

piąty dinozaur -> klaszczą w rączki, do rytmu.

Połączmy dinozaury. Połącz mamę Dinusia z wykluwającym się Dinusiem z jajka i następnie z małym Dinusiem. Czy umiesz wskazać wszystkie nazwy dinozaurów? (Stegozaur, Triceratops, Pterodaktyl, Brontozaur ,Tyrannosaurus Rex

karta pracy do pobrania

  1. Jaja dinozaurów – lepienie kulek z plasteliny.
    Potrzebna podkładka dla dziecka, plastelina w różnych kolorach.
    Dziecko najpierw bawi się plasteliną: ugniata ją, spłaszcza, ponowne ugniata, przeciska przez palce. Następnie formuje jaja różnej wielkości i w różnych kolorach. Dziecko liczy w dostępnym zakresie i wypowiada się, ile jaj ulepiło z danego koloru plasteliny.
  2. Macie ochotę na więcej ruchu ? Już jutro grudzień … więc pora wyruszyć z Lolkiem na przygodę … Gdzie się podziewa święty Mikołaj?
  3. link do gimnastyki

6.Propozycja kolorowanek i ćwiczeń grafomotorycznych:

do pobrania