W tym tygodniu hasłem przewodnim jest ” Moje miasto, mój kraj”. W związku ze zbliżającym się świętem 3 go maja – Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 go maja oraz Świętem Flagi, przypomnimy dzieciom informacje o symbolach narodowych. Zachęcamy także do wzięcia udziału w akcji  „ZDJĘCIE Z BIAŁO-CZERWONĄ”

Grupa „Motylki”

Witam kochani!

Kolejny tydzień pracy przed nami! Temat na dziś to „Moja miejscowość”.

Na początek, stańcie w domu przed lustrem i wykonujcie ćwiczenia, które rodzic Wam przeczyta.

  • W mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dzieci unoszą język do góry, gdy świe­ci czerwone światło – język umieszczają za dolnymi zębami.
  • Samochody – dzieci naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwają po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch
  • Przedszkolaki w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dzieci dotykają czubkiem języka do każ­dego zęba na górze i każdego zęba na dole.
  • Konik – dzieci naśladują stukot kopyt konia: odbijają język od podniebienia, jednocześnie rozciąga­jąc, a następnie ściągają wargi w dziobek.
  • Krowa dzieci naśladują ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.
  • Traktor jeździ w koło po polu – dzieci unoszą czubek języka na górną wargę i wykonują koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.

 

Przechodzimy do tematu zajęć

Wiersz „Moje miasteczko” Czesława Janczarskiego

Kocham moje miasteczko
położone nad rzeczką
Rzeczka w słońcu się mieni
a miasteczko w zieleni.

Znam tu wszystkich
każdego dorosłego i dziecko
I mnie też wszyscy znają
w moim małym miasteczku.

LĘDZINY, to miejscowość w której mieszkacie.

 Poniżej znajduje się herb Lędzin, który przedstawia kościół św. Klemensa, stojący na wzgórzu Klimont.  Jak widać na herbie kościół jest czerwony z niebieskim dachem i stoi na zielonej górce.

Pooglądajcie filmik o naszej miejscowości.

https://www.youtube.com/watch?v=bggCK1riEMU

Z pomocą rodzica wymieńcie nazwy najważniejszych obiektów.

 

Teraz posłuchamy: Majka Jeżowska „Moje miasto”

 https://www.youtube.com/watch?v=z29ZIUHAUdY

Na koniec wydzieranka z papieru kolorowego „Herb Lędzin”.

Jeśli chcecie wyślijcie zdjęcie waszej pracy plastycznej. Będzie mi miło.

  • Zachęcam dzieci do akcji „Zdjęcie z biało-czerwoną”

Grupa „Jeżyki „

Dzień dobry Jeżyki. Przed nami kolejny tydzień, a zarazem ostatni tydzień kwietnia.

  1. Zacznijcie od ćwiczeń na równowagę.

https://www.youtube.com/watch?v=0ih61-uU-zk

  1. Spróbujcie rozwiązać zagadkę.

Sto ulic, sto domów,

a może i dwieście,

kto nie mieszka na wsi,

ten tłoczy się w … .(mieście)

            Czy wiecie o czym mowa?  Zgadza się mowa o  mieście.

 

  1. „Czy znasz te miejsca?”- co to za miasto.

Spójrzcie na poniższe obrazki i powiedzcie co widzicie. Czy wiecie co to za  miasto, w którym te miejsca można spotkać  ? A czy znacie adres własnego zamieszkania?

do-zajęć-27.04.2020r.-gr-Jeżyki
  1. Zabawa „Każde miasto ma swój herb.”  Spójrzcie na obrazki i powiedzcie, który przedstawia herb Waszego miasta -Lędziny. Pokolorujcie obrazek zgodnie z jego autentycznym wyglądem.
  2. Zabawa „Jakie jest Twoje miasto?” – ćwiczenia językowe.
    Spróbujcie opisać swoje miasto. Za co je lubicie
  3.  Wysłuchajcie wiersz Małgorzaty Strękowskiej – Zaremby „Małe miasteczko”:

W małym miasteczku nie ma wieżowców,

schodów ruchomych ni zoo,

lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,

które śpiewają wesoło.

 

           Dokoła rynku stoi rząd domów

           w siedmiu kolorach tęczy;

           ruch jest nieduży, spokojnie, miło,

           czasami pszczoła zabrzęczy.

 

Czyste powietrze pachnie zielenią,

na niebie świeci słoneczko,

wszędzie jest blisko, ludzie się znają,

dbają o swoje miasteczko.

 

 Rozmowa na temat wiersza:

             – Jak wygląda małe miasteczko?

             – Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?

            Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.

  1. W miarę możliwości wybierzcie się na krótki spacer po swoim osiedlu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zasad zdrowotnych. Obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy, poznawanie nazw mijanych ulic.
  2. Zachęcam dzieci do akcji „Zdjęcie z biało-czerwoną”

Grupa „Pieski”

  1. Zestaw ćwiczeń porannych- kształtowanie ogólnej sprawności dzieci.

Zabawa orientacyjno- porządkowa ,,Marmurki” swobodny bieg w różnych kierunkach.

Na hasło ,,Marmurki” dzieci zatrzymują się i nieruchomieją w różnych pozach.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych ,,Drzewa na wietrze”

dzieci stoją w rozkroku, ramiona uniesione w górę,

poruszają ramionami kołysząc się na boki (silny wiatr- skłon pogłębiony).

Zabawa z elementem podskoku ,,Skaczące piłki”

podskoki obunóż w swobodnym tempie.

 

  1. Zabawa: ,,Co by było, gdyby…
    – W naszej miejscowości uschły wszystkie rośliny?
    – W środku miasta wylądował statek kosmiczny?
    – Z chmur padała gorąca czekolada?
  2. Zabawa z obrazkiem: nazywanie pomieszczeń: kuchnia, łazienka, pokój, sypialnia. Udzielanie odpowiedzi na pytanie: Które pomieszczenia znajdują się na parterze, a które na piętrze? Wskazywanie na obrazku sprzętów, których nazwy rodzic wypowiada sylabami. Nazywanie pomieszczeń, w których się znajdują i stwierdzenie, do czego służą.
  3. Herb Lędzin-swobodne wypowiedzi dzieci na temat

znaczenia poszczególnych symboli rozmieszczonych na tarczy herbowej Lędzin.

  • Co to jest herb?
  • Podstawowe elementy herbu?

Link: http://www.ledziny.pl/miasto/historia/kalendarium-historyczne.html

Zachęcam dzieci do akcji „Zdjęcie z biało-czerwoną”

Grupa” Wiewiórki”

Dziś  poniedziałek 😊 zaczynamy nowy tydzień.

Zapraszam Kochani do zabawy.  W tym tygodniu będziemy rozmawiać o naszej miejscowości, naszym mieście. Tak to Lędziny.

W poniedziałek zawsze najpierw się witamy. Będzie to zabawa powitalna i rozgrzewka zarazem.

Poniżej zamieszczam link do zabawy. Podczaj niej wykonujecie  polecenia.

https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM

  1. Posłuchajcie wiersza o naszej pięknej miejscowości.

„W Lędzinach”  

Słuchanie fragmentu wiersza Moniki Bednorz

 

Za kościołem, pod góreczką

idzie matka z swą córeczką

i co chwila tam przystaje,

by jej opowiedzieć tutejsze zwyczaje,

piękno polskiej ziemi i jej obyczaje.

Ona chętnie ją słuchała,

w sercu wszystko zachowała.

Gdy dzwon z wierzy Świętej Anny zadzwonił,

piękno panoramy od Klimonta

im odsłonił.

Popatrz z górki, mój ptaszku mały,

jaki ten kraj nasz wspaniały!

Wychylają się z spoza chmury

Beskidy, Tary, nasze piękne, polskie góry.

 

Teraz przypomnimy sobie nasz Herb Lędzin.

Czy pamiętacie co na nim jest? Jeśli nie pamiętacie posłuchajcie rodzice  przeczytają Wam opis.

 

Herb Lędzin przedstawia miejscowy kościół św. Klemensa, stojący na wzgórzu Klimont. Kościół jest czerwony, murowany, posiada wieżę i sygnaturkę, pokryty jest niebieskim dachem, stoi na zielonej górce. Kościół znajduje się na białej tarczy herbowej.

 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_L%C4%99dzin

Jeżeli macie ochotę pokolorować nasz herb jest to zadanie dla chętnych.

Zachęcam dzieci do akcji „Zdjęcie z biało-czerwoną”

Dzisiaj już się żegnamy i zapraszam Was jutro na zajęcia!

Grupa „Kotki”

Witam was kochane dzieci, czekają was kolejne dni zabaw w domu. W tym tygodniu będziemy mówić o naszej miejscowości. Do zajęć proszę przygotować dowolną muzykę, kocyk i klocki.

  1. Nasze zajęcia zaczniemy od oglądnięcia zdjęć naszego miasta zrobione z „lotu ptaka”. Może ktoś z was rozpozna miejsca znajdujące się na fotografiach.

Link do zdjęć: https://bierun.naszemiasto.pl/ledziny-z-lotu-ptaka-zdjecia/ar/c3-2445685

  1. Zabawa „Dzieci do domu”- dziecko porusza się przy dowolnej muzyce na hasło rodzica „Dzieci do domu”- dziecko kuca a rodzic nakrywa je kocykiem. Kiedy je odkryje znów porusza się w rytm muzyki. (powtórzenie kilka razy).
  2. Posłuchajcie dzieci teraz wiersza pt. „Miejsce”

 

Wiersz I. Salach „Miejsce”

Każdy kocha swoje miasto:

Czy jest duże, czy też małe.

Każdy kocha swoją wioskę,

w której mieszka życie całe.

 

I pamięta też przedszkolak

nazwę miejsca zamieszkania.

By kłopoty mógł omijać,

By nie było zamieszania.

 

Zna swe imię i nazwisko

I adres dokładnie.

Gdy policjant go zapyta,

to odpowie składnie.

  1. Pytania do dzieci:

– O czym był wiersz?

– Jak nazywa się miasto, w którym mieszkamy?

– Podaj swój adres pod którym mieszkasz?

– Co najbardziej podoba Ci się w Lędzinach?

– Czy potrafisz wymienić znane budynki, zabytki w naszym mieście?

  1. Chciałabym abyście teraz zamienili się w architektów i budowlańców, i stworzyli z klocków nasze miasto. Wykorzystajcie klocki różnej wielkości i różnego typu.
  2. Zachęcam także do akcji „Zdjęcie z Biało-czerwoną”

Żegnam się z Wami dzisiaj i zapraszam jutro na zajęcia.

Grupa „Zajączki”

moja-miejscowość-polski

Zachęcam dzieci do akcji „Zdjęcie z biało-czerwoną”

Grupa „Pszczółki”

WITAM KOCHANE PSZCZÓŁKI.

Jeśli chcecie się dowiedzieć o czym będziemy mówić w tym tygodniu to musicie wykonać pierwsze zadanie. Powodzenia.

 

I Skreślcie w poszczególnych rzędach co drugą literę. Z pozostałych liter powstaną 3 wyrazy, przepiszcie je na kartkę i odczytajcie.

  • L A  Ę  K  D  U  Z  E  I  R  N  P  Y
  • M S  O  Ż  J  T  E
  • M G  I  E  A  D  S  W  T  C  O

 

BRAWO! Tak , w tym tygodniu będziemy mówić o naszym mieście Lędzinach.

II Posłuchajcie wiersza i odpowiedzcie na pytania.

„Lędziny moje miasto”

Lędziny, to najlepsze miasto

U Krzemienia robią ciasto

U Wanota pieką chleb

No i Netto jest też sklep,

Na góreczce, na Klimoncie

Stoi kościół po remoncie.

Z góry wszystko widać ładnie

Przedszkole, stadion i pływalnię

Ratusz, szkołę w stawie ryby

I trzy kopalniane szyby.

Nocą oświetlone jasno

To jest moje piękne miasto.

 

– Jak nazywa się górka, na której stoi kościół?

– Czy w Lędzinach są jeszcze inne kościoły?

– Co widać z górki?

– Jak nazywa się nasza kopalnia?

– Jakie duże sklepy mamy w naszym mieście?

– Kto pracuje w Ratuszu?

– Jakie ciekawe miejsca jeszcze znacie w Lędzinach?

– Czy podoba wam się nasze miasto?

– Co najlepiej lubicie w naszym mieście?

– Czy chcielibyście coś w nim zmienić?

 

III Teraz czas na ruch. Wykonajcie zadania według poleceń:

– Wycieczka rowerowa po Lędzinach. Kładziemy się na plecach, rękami trzymamy kierownicę, nogami naśladujemy pedałowanie – najpierw szybko, potem powoli, znowu szybko, na koniec jedziemy z górki (opuszczamy nogi na podłogę) x3

– Podziwiamy nasze miasto. Kładziemy się na brzuchu, dłonie zwijamy w lornetkę. Unosimy głowę i tułów możliwie jak najwyżej, łokcie odrywamy od podłogi; odpoczywamy (kładziemy głowę na podłogę) x3

 

IV Pora na krzyżówkę. Wpiszcie hasła w odpowiednie okienka.

 

 

1 Chodzą po nim piesi.

2 To światło pozwala przejść na drugą stronę ulicy.

3 Przechodzisz po niej przez ulicę.

  1. Jeździ po ulicy i może przewozić więcej pasażerów.

 

GRATULUJĘ WYKONANIA ZADANIA!!!

Czy wiecie jak wygląda herb Lędzin? W wierszu była mowa o kościele na górce. Jeśli macie ochotę zaprojektujcie swój herb Lędzin za pomocą dowolnych materiałów plastycznych, a może zbudujecie kościół św. Klemensa z klocków.

Poproście rodziców aby zrobili zdjęcie waszej pracy i przesłali na stronę internetową przedszkola.

 

V Odkrywamy literę „h” na podstawie wyrazu herbata. Wykonajcie zadania ze strony 84-87.

 VI Zachęcam dzieci do akcji „Zdjęcie z biało-czerwoną”

DO ZOBACZENIA PSZCZÓŁKI !!!