W grupie Pszczółki prowadzone będą dwa kółka zainteresowań:
kółko „DOBRA POSTAWA TO PODSTAWA” z zakresu gimnastyki korekcyjnej,
które będzie prowadziła Pani Joanna Zawada-Kapica
oraz kółko „ Eksperymentalno – doświadczalne”,
które będzie prowadziła Pani Barbara Kowalska.
KÓŁKO „DOBRA POSTAWA TO PODSTAWA”
Kółko będzie prowadzone co tydzień w środy od godz. 13:00 – 13:30.
Cel główny:
- Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe do stanu prawidłowego.
- Niedopuszczenie do powstania nowych wad postawy
Cele szczegółowe:
- Nabywa i utrwala nawyk prawidłowej postawy
- Dziecko świadomie koryguje swoją postawę podczas różnych czynności
- Wie jak napinać i rozluźniać poszczególne partie mięśni
- Doskonali swoją koncentrację i koordynację ruchową i wzrokowo – ruchową
- Potrafi poprawnie wykonać zadane ćwiczenia
Zadania gimnastyki korekcyjnej:
- Poznawanie możliwości własnego organizmu.
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy.
- Wytworzenie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowo-więzadłowej kręgosłupa, uaktywnienie układu ruchowego oraz krążeniowo-oddechowego.
Tematy, które będą realizowane na zajęciach:
PAŹDZIERNIK:
– Zasady i przepisy podczas uczestniczenia w kółku. Omówienie wad postawy – zabawa kształtująca nawyk prawidłowej postawy, nauka prawidłowego chodu
– Nauka autokorekcji ciała/ ćwiczenia przeciw płaskostopiu
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
LISTOPAD:
– Ćwiczenia oddechowe – nauka prawidłowego oddychania
– Ćwiczenia ogólnorozwojowe mające na celu harmonijny rozwój
– Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
GRUDZIEŃ:
– Ćwiczenia rozciągające zwiększające ruchomość w poszczególnych odcinkach ciała
– Ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne z piłkami
– Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
STYCZEŃ:
– Ćwiczenia z laskami gimnastycznymi, rozciągające mięśnie piersiowe
– Ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę podczas siedzenia, ćwiczenia z krzesłem
– Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
LUTY:
– Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha
– Ćwiczenia relaksacyjne i rozluźniające
– Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
MARZEC:
– Ćwiczenia przeciw płaskostopiu z przyborami
– Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu obręczy barkowej
– Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
KWIECIEŃ:
– Ćwiczenia kształtujące koordynację wzrokowo- ruchową oraz ruchową
– Stacje ćwiczebne korygujące wady postawy
– Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
MAJ:
– Ćwiczenia rozciągające mięśnie kulszowo – goleniowe, mięśnie krótkie i długie stopy
– Ćwiczenia normalizujące napięcie mięśniowe
– Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
CZERWIEC:
– Gry i zabawy kształtujące prawidłową postawę
– Zbiór ćwiczeń niwelujących wady postawy
– Ćwiczenia utrwalające nawyk prawidłowej postawy
– Wybór gier i zabaw przez dzieci / rozdanie dyplomów
KÓŁKO EKSPERYMENTALNO-BADAWCZE – „MALI BADACZE”
Zajęcia kółka eksperymentalno- badawczego odbywać się będą dwa razy w miesiącu, w ramach zajęć przedszkolnych (czwartek godz. 13.30).
Założenia programu:
- Program powstał, aby rozwijać sferę poznawczą, intelektualną i emocjonalną.
- Program został opracowany dla grupy dzieci 6 letnich.
- Program zakłada rozwijanie: myślenia praktycznego, spostrzegawczości, koncentracji uwagi, umiejętności współpracy w grupie.
- Proponowane przez zabawy badawcze obejmują:
- Poznawanie świata barw
- Zabawy z powietrzem
- Tajemnice wody
- Zabawy z cieniem
- Zabawy z ruchem
- Zjawiska przyrodnicze
- Zjawiska przyrodnicze, fizyczne ,chemiczne i wiele innych obszarów tematycznych.
Realizacja programu umożliwia każdemu dziecku poszerzenie i pogłębienie wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy.
Cel główny:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
Cele ogólne:
- Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem.
- Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń.
- Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
- Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.
- Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach.
ROZKŁAD ZAJĘĆ (tematy doświadczeń):
LISTOPAD
- „Pienisty potwór”- badanie wytwarzania gazów podczas mieszania określonych substancji.
- „Hodowla kryształów”- poznanie właściwości parowania wody i powstawania kryształów.
GRUDZIEŃ
- „Znikająca woda”- badanie ciśnienia wody.
- „Uzyskiwanie barw”- poznanie rozszczepienia barw.
STYCZEŃ
- „Spalanie a tlen”- badanie co potrzebne jest by palił się ogień.
- „Właściwości ognia-ciepło”- badanie czy ogień daje ciepło.
LUTY
- „Sklejone szklanki”- badanie co przyciąga szklanki.
- „Kolorowa tęcza”- wydobywanie koloru z cukierków.
MARZEC
- „Jajkożerna butelka”- kurczenie się przedmiotu pod wpływem ciepła.
- „Magiczny atrament”
KWIECIEŃ
- „Telefon” – dzięki czemu docierają dźwięki.
- „Zgubiony przedmiot”- badanie właściwości magnesu.
MAJ
- „Rakieta balowa” – badanie siły powietrza.
- „Mycie rąk przed posiłkami”- badanie dlaczego musimy myć ręce przed każdym posiłkiem.
KOŁKO Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ – /wzmacnianie mięśni posturalnych/
KÓŁKO Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ – /nauka prawidłowego chodu/
KÓŁKO EKSPERYMANTALNE