Grupa „Motylki”
Witam kochane Motylki!!!
Tematem tego tygodnia jest „Niby wszyscy tacy sami, a jednak inni”, więc rodzice niech Wam przeczytają opowiadanie A. Widzowskiej „Inny”, a także zobaczcie filmik edukacyjny o dzieciach świata. ZACZYNAMY!
1. Na początek się poruszamy – aktywna gimnastyka z PIPI
2. Zobaczcie Filmik edukacyjny „Dzieci świata”.
3. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Inny”
Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem, układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.
– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
– Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.
– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.
Zbliżał się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.
– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
– Moja mam powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą i wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świcie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.
Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać, jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami.
Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.
4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
II. Piosenka do wysłuchania Śpiewające brzdące – „Jesteśmy dziećmi”
5. Na koniec – zadanie.
Grupa „Jeżyki”
Dzień dobry Jeżyki. Czas na zajęcia!
1.Powitanie – zabawa paluszkowa
Tu paluszek (pokazujemy wskazujący palec jednej ręki).
Tu paluszek(pokazujemy wskazujący palec drugiej ręki).
Kolorowy mam fartuszek (wykonujemy ruch ręką, wskazując fikcyjny fartuszek).
Tu jest rączka ( prawą rękę wysuwamy wierzchem dłoni do przodu).
A tu druga (lewa ręka jw. w przód).
A tu oczko do mnie mruga ( pokazujemy oko).
2. Teraz czas na gimnastykę!
Wszystkie propozycje ćwiczeń pochodzą ze scenariusza Dzień Rodziny na sportowo – propozycje zabaw i ćwiczeń połączonych z zawodami Sprintem do maratonu z BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 4.2020.
3. Czas na wierszyk „My dzieci świata”. Wysłuchajcie go, a potem spróbujcie odpowiedzieć na pytania.
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
O czym jest wiersz? (o różnych dzieciach, z różnych krajów, które lubią co innego)
Czy te dzieci z wiersza są takie same? (mieszkają w innych krajach, lubią robić inne rzeczy)
Co to znaczy, że wszyscy jesteśmy tacy sami? (pomimo różnic – wszyscy mamy takie same prawa i jesteśmy dziećmi).
4. Na koniec karta pracy. Popatrzcie na dzieci . Czy są takie same? A czym się różnią? Jeśli macie możliwość wydrukowania to wykonajcie kartę pracy z pomocą Rodziców. Miłego dnia!
Grupa „Pieski”
Witajcie ,,Pieski’’ zaczynamy wtorek i na zabawę ruchową i ćwiczenia gimnastyczne przyszedł czas !
1.Zabawa poranna: zapraszamy rodzinkę do zabawy paluszkowej.
Pada deszczyk pada, pada, (uderzamy palcem o podłogę lub stolik)
coraz prędzej z nieba spada (przebieramy wszystkimi palcami)
Jak z konewki woda leci (uderzamy całymi dłońmi o podłogę)
A tu błyskawica świeci… (klaszczemy w dłonie nad głową)
Grzmot!!! (uderzamy piąstkami o podłogę)
2. Teraz trochę poćwiczymy! Zapraszamy do zabawy z piłką rodziców i rodzeństwo .Prosimy Rodziców, aby w miarę możliwości przygotowali piłkę dla siebie, dla rodzeństwa i dla dziecka.
· ĆWICZENIE DUŻYCH GRUP MIĘŚNI: Stoimy z piłką (plecy proste), lekki rozkrok. Piłkę trzymamy w obu dłoniach, wykonujemy skłon tułowia w przód, dotykamy piłką prawej stopy, potem lewej, prostujemy się i unosimy piłkę nad głowę.
· ĆWICZENIE MIĘŚNI BRZUCHA: Kładziemy się na plecach, piłkę dajemy między stopy (próbujemy dać, może się nie udać, nie zniechęcamy się), lekko uginamy nogi, unosimy nogi z piłką i opuszczamy je.
· ĆWICZENIA TUŁOWIA: Stoimy tyłem do siebie (rodzic i dziecko) trzymając piłkę w rękach, na umówiony sygnał (np. „raz, dwa, trzy”) odwracamy się do siebie robiąc skręt i dotykamy się piłkami, to samo robimy w przeciwnym kierunku
· ĆWICZENIE USPOKAJAJĄCE: Stoimy w rozkroku, spokojnie oddychamy. Robimy wdech nosem– wolno unosząc piłkę do góry, a następnie wydech – spokojnie opuszczamy piłkę. Powietrze wypuszczamy ustami. Czy czujecie się rozruszani? To teraz troszkę odpoczniemy.
3. Zapraszamy Was do wykonania ćwiczenia grafomotorycznego – rysowania po śladzie baloników, które uciekły podczas festynu.
4. Zabawa- na koniec zapraszamy do zabawy z ciastoliną. Czy znacie przepis na domową ciastolinę? Poniżej sprawdzony przepis. Miłej zabawy!
Domowa ciastolina:
2 szklanki mąki pszennej
1 szklanka soli ( drobnej)
2 łyżki oleju jadalnego
1 łyżka kwasku cytrynowego
barwnik spożywczy
2 szklanki wrzącej wody
Wsypujemy do miski mąkę, sól, kwasek cytrynowy, olej i barwnik. Wystarczy lekko zamieszać. Następnie dolewamy wrzącą wodę i mieszamy. Ciasto musimy dokładnie wymieszać aż zacznie gęstnieć. Gdy zgęstnieje i przestygnie na tyle, że można dotknąć ręką, wyciągamy i dobrze wyrabiamy w rękach. Wyrobione zostawiamy do całkowitego wystygnięcia ok. 1 h .Ponownie wyrabiamy i chowamy do szczelnego pojemnika.
Przepis pochodzi z bloga https://kreatywnymaks.blogspot.com/2015/07/ciastolina.html
Grupa „Wiewiórki”
Dzień dobry „Wiewióreczki”
Wczoraj bawiliśmy się bo mieliście swoje święto dziś zaczynamy pracę w nowym tygodniu.
1. Rozpoczniemy od „Gimnastyki na dzień dobry”
Czy pamiętacie, że ruch to zdrowie i dobry humor?
Zapraszam do wspólnej zabawy z Fruzią
2. „Inny” – słuchanie opowiadania A. Widzowskiej.
Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce. – To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi. – Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce. Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać. – Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju. – Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje. Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów. – To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć? – Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj. Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”. – Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała. Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą. – Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola. – Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś. – A mój tata mówi, że oni jedzą palcami. – Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada. Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo. – Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę. – On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku! Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania oraz na temat tolerancji.
3. ,,Robimy piknik”- zapraszam do obejrzenia filmiku.
Po filmiku odpowiedz na pytania:
Co bohaterowie filmu chcieli zabrać na piknik?
Co spowodowało zmianę ich planu?
Jakie znaleźli rozwiązanie?
Czy dobrze się bawili na domowym pikniku?
Podziel na sylaby i głoski słowa związane z piknikiem (koc, kanapka, woda, sok)
Grupa „Kotki”
Witam was kochane przedszkolaki mam nadzieję, że wczorajszy dzień był dla was pełny radości, niespodzianek oraz cudownych wrażeń. Po krótkiej przerwie w zajęciach, zapraszam was dzisiaj na zajęcia z gimnastyki.
1. Zaczniemy od oglądnięcia bajki „My Dzieci Świata”.
Link do bajki:
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
2. Pytania do dzieci:
– Jakie dzieci są na świecie?
– Jakiej narodowości były dzieci opisane w bajce?
– Gdzie zastała odkryta czekolada?
– Kto je potrawy pałeczkami?
– Co otula szyję hawajskim dzieciom?
– Gdzie mieszkali kiedyś Indianie?
– Czego potrzebują od dorosłych wszystkie dzieci?
3. Posłuchajcie jeszcze piosenki „Jesteśmy dziećmi”.
Link do piosenki:
4. A teraz zapraszam was na gimnastykę.
Link do ćwiczeń:
5. Na koniec zajęć poproszę was abyście położyli się na podłodze, zamknęli oczy i powolutku nabierali powietrze nosem a wypuszczali je powoli ustami. Powtórzcie to ćwiczenie kilka razy.
Grupa „Zajączki”
Drodzy rodzice, Kochane dzieci !!! Witam Was serdecznie!!!! W tym tygodniu będziemy realizować tematykę pt: Niby tacy sami, a jednak inni. Zapraszam!!!!!
I. Na początek naszych zajęć zachęcam do wysłuchania wiersza D. Kossakowskiej pt. ”Jestem dzieckiem”.
Jestem dzieckiem i lubię się bawić.
Bardzo chętnie poznaję świat.
Mam przyjaciół i ważne sprawy,
Chociaż jeszcze niewiele mam lat.
Tak jak każdy chcę być szczęśliwy,
Mieć malutkie i wielkie marzenia.
I codziennie z radością oglądać
Jak nasz świat bardzo szybko się zmienia.
Chcę mieć prawo do nauki, spokoju,
Bezpieczeństwa w szkole i w domu.
Chcę też wierzyć, że nigdy nic złego
Nie stanie się nikomu.
Rozmowa na temat wiersza:
– Co lubi robić dziecko?
– Czego pragnie?
– Jakie prawa chce mieć dziecko?
– w co chce wierzyć?
„Dokończ zdanie” – zabawa słowna.
cel: zachęcenie dzieci do wypowiadania się na temat swoich zachowań pod wpływem określonych uczuć, zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym.
Dzieci kończą rozpoczęte zdanie:
Kiedy jest mi wesoło to….
Kiedy jestem zły to……..
Kiedy jest mi smutno to……
Kiedy się boje to……………
II. A teraz czas na zajęcia ruchowe. Przebierz się w wygodny strój – koszulkę , spodenki , oraz dobry HUMOR !!!
Ćwiczenia ruchowe dla dzieci – Mały sportowiec .
III. Mam nadzieję, że macie jeszcze troszkę siły. Proponuję zabawy z sylabami. Przygotujcie kartkę, coś do pisania i nożyczki. Narysujcie na kartce kwadraty i w każdym wpiszcie sylaby wg wzoru, oczywiście sylaby napiszcie w wersji pisanej. Następnie porozcinajcie, sylaby każdą osobno i twórzcie z nich wyrazy. Czekamy na Wasze prace.
Źródło:https://pl.pinterest.com/pin/218072806941202614/
Dzieciaki – przedszkolaki – na zakończenie zapraszam Was na bajkę o Złotej rybce- Aleksandra Puszkina, która spełniała życzenia. Jakie Wasze życzenia chcielibyście żeby rybka spełniała? Zapytajcie bliskich jakie mają życzenia do spełnienia?
Grupa „Pszczółki”
WITAJCIE PSZCZÓŁKI WCZORAJ BYŁO WASZE ŚWIĘTO I ZAUWAŻYLIŚCIE NIE BYŁO TEŻ ZAJĘĆ, PO TO ABYŚCIE SPĘDZILI TEN CZAS NA ZABAWIE, I RADOŚCI. DZISIAJ ZACZYNAMY TYDZIEŃ ZAJĘĆ O TEMATYCE „NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI” – CHODZI TUTAJ O WSZYSTKIE DZIECI, KTÓRE MIMO, ŻE RÓŻNIĄ SIĘ OD SIEBIE, WSZYSTKIE LUBIĄ TO SAMO.
1.Powitajmy się piosenką „Wszyscy są witam Was” 3x
2. Opowiadanie o dwóch światach – wprowadzenie do zajęć, mama opowiada o dziewczynce, która podróżuje w różne strony świata – doskonalenie uważnego słuchania.
„Namaste – witajcie, pochodzę z Indii i mam na imię Amishi, co w moim języku – hinduskim -oznacza delikatność. Podróżuję po różnych światach i lubię poznawać różnych mieszkańców.
Odwiedziłam kiedyś świat, w którym wszystko jest takie same, każde dziecko jest identyczne, wygląda i zachowuje się tak samo, mówi tym samym językiem.
Dzieci odpowiadają na pytania:
Czy według was taki świat byłby ciekawy?
Czy chcielibyście, aby każdy wyglądał tak samo?
A jak byście rozpoznawali swoich rodziców?
3. Posłuchajcie i zobaczcie jak wyglądają dzieci z różnych stron świata na podstawie piosenki Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”
4. Zabawa logopedyczna dla zespołu Indian „Szeke, szeke” – ćwiczymy narządy mowy
Na górze – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na górze)
Na dole – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na dole)
Na prawo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z prawej strony)
Na lewo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z lewej strony)
5. Wysłuchanie wiersza W. Fabera „ Dzieci świata”. W trakcie, można rozłożyć mapę i wskazywać części świata, z których pochodzą bohaterowie wiersza (umieszczają odpowiednie napisy na mapie).
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
6. A teraz czas na ruch, dzisiaj ćwiczenia gimnastyczne, na które zaproście rodziców, ponieważ każdy musi się ruszać, a razem zawsze raźniej. Ćwiczenia są w linku poniżej. Zapraszam.
Świetna robota i niezła zabawa!
7. „Pojazdy z mozaiki geometrycznej” do zabawy potrzebne są kartki, nożyczki, pomoc rodziców. Na początek należy wyciąć dowolnej wielkości figury geometryczne kwadrat, koło, trójkąt i prostokąt, po kilka sztuk z każdej. (Jeśli w domu jest globus można go użyć i pokazać dziecku, gdzie jest Polska, a gdzie inny, wymieniony kraj).
Zadaniem dzieci jest ułożyć pojazd, którym mógłby dostać się do wybranych miejsc na ziemi, rodzic podaje nazwę kraju, a dziecko próbuje ułożyć z figur pojazd, którym się tam dostanie np. Afryka, Chiny ,Australia ,Laponia. Po skończonej pracy dzieci nazywają figury geometryczne, z których wykonały swoje pojazdy.
8. Zadania w kartach pracy strony: 56, 60 i 61 – z tej strony tekst poczytaj sam lub z pomocą, zrób to kilka razy.
BRAWO DLA WAS JESTEM Z WAS DUMNA !!!