Grupa „Motylki”

Witam kochane Motylki!!!

Tematem tego tygodnia jest „Niby wszyscy tacy sami, a jednak inni”, więc rodzice niech Wam przeczytają opowiadanie A. Widzowskiej „Inny”, a także zobaczcie filmik edukacyjny o dzieciach świata. ZACZYNAMY!

1. Na początek się poruszamy – aktywna gimnastyka z PIPI

2. Zobaczcie Filmik edukacyjny „Dzieci świata”.

3.  Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Inny”

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.

– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.

– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.

Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.

– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.

– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.

Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem, układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.

– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?

– Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.

Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.

– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.

Zbliżał się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.

– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.

– Moja mam powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.

– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.

– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą i wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.

Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.

– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świcie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.

Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.

– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!

Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać, jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami.

Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?

– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?

– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?

II. Piosenka do wysłuchania Śpiewające brzdące – „Jesteśmy dziećmi”

5. Na koniec – zadanie. 

 

Grupa „Jeżyki”

Dzień dobry Jeżyki. Czas na zajęcia!

1.Powitanie – zabawa paluszkowa

Tu paluszek (pokazujemy wskazujący palec jednej ręki).
Tu paluszek(pokazujemy wskazujący palec drugiej ręki).
Kolorowy mam fartuszek (wykonujemy ruch ręką, wskazując fikcyjny fartuszek).
Tu jest rączka ( prawą rękę wysuwamy wierzchem dłoni do przodu).
A tu druga (lewa ręka jw. w przód).
A tu oczko do mnie mruga ( pokazujemy oko).

2. Teraz czas na gimnastykę!

Wszystkie propozycje ćwiczeń pochodzą ze scenariusza Dzień Rodziny na sportowo – propozycje zabaw i ćwiczeń połączonych z zawodami Sprintem do maratonu z BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 4.2020.

3. Czas na wierszyk „My dzieci świata”. Wysłuchajcie go, a potem spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

O czym jest wiersz? (o różnych dzieciach, z różnych krajów, które lubią co innego)

Czy te dzieci z wiersza są takie same? (mieszkają w innych krajach, lubią robić inne rzeczy)

Co to znaczy, że wszyscy jesteśmy tacy sami?  (pomimo różnic – wszyscy mamy takie same prawa i jesteśmy dziećmi).

4. Na koniec karta pracy. Popatrzcie na dzieci . Czy są takie same? A czym się różnią? Jeśli macie możliwość wydrukowania to wykonajcie kartę pracy z pomocą Rodziców. Miłego dnia!

 

Grupa „Pieski”

Witajcie ,,Pieski’’ zaczynamy wtorek i na zabawę ruchową i ćwiczenia gimnastyczne przyszedł czas !

1.Zabawa poranna: zapraszamy rodzinkę do zabawy paluszkowej.

Pada deszczyk pada, pada, (uderzamy palcem o podłogę lub stolik)

coraz prędzej z nieba spada (przebieramy wszystkimi palcami)

Jak z konewki woda leci (uderzamy całymi dłońmi o podłogę)

A tu błyskawica świeci… (klaszczemy w dłonie nad głową)

Grzmot!!! (uderzamy piąstkami o podłogę)

2. Teraz trochę poćwiczymy! Zapraszamy do zabawy z piłką rodziców i rodzeństwo .Prosimy Rodziców, aby w miarę możliwości przygotowali piłkę dla siebie, dla rodzeństwa i dla dziecka.

· ĆWICZENIE DUŻYCH GRUP MIĘŚNI: Stoimy z piłką (plecy proste), lekki rozkrok. Piłkę trzymamy w obu dłoniach, wykonujemy skłon tułowia w przód, dotykamy piłką prawej stopy, potem lewej, prostujemy się i unosimy piłkę nad głowę.

· ĆWICZENIE MIĘŚNI BRZUCHA: Kładziemy się na plecach, piłkę dajemy między stopy (próbujemy dać, może się nie udać, nie zniechęcamy się), lekko uginamy nogi, unosimy nogi z piłką i opuszczamy je.

· ĆWICZENIA TUŁOWIA: Stoimy tyłem do siebie (rodzic i dziecko) trzymając piłkę w rękach, na umówiony sygnał (np. „raz, dwa, trzy”) odwracamy się do siebie robiąc skręt i dotykamy się piłkami, to samo robimy w przeciwnym kierunku

· ĆWICZENIE USPOKAJAJĄCE: Stoimy w rozkroku, spokojnie oddychamy. Robimy wdech nosem– wolno unosząc piłkę do góry, a następnie wydech – spokojnie opuszczamy piłkę. Powietrze wypuszczamy ustami. Czy czujecie się rozruszani? To teraz troszkę odpoczniemy.

3. Zapraszamy Was do wykonania ćwiczenia grafomotorycznego – rysowania po śladzie baloników, które uciekły podczas festynu.

4. Zabawa- na koniec zapraszamy do zabawy z ciastoliną. Czy znacie przepis na domową ciastolinę? Poniżej sprawdzony przepis. Miłej zabawy!

Domowa ciastolina:

2 szklanki mąki pszennej

1 szklanka soli ( drobnej)

2 łyżki oleju jadalnego

1 łyżka kwasku cytrynowego

barwnik spożywczy

2 szklanki wrzącej wody

Wsypujemy do miski mąkę, sól, kwasek cytrynowy, olej i barwnik. Wystarczy lekko zamieszać. Następnie dolewamy wrzącą wodę i mieszamy. Ciasto musimy dokładnie wymieszać aż zacznie gęstnieć. Gdy zgęstnieje i przestygnie na tyle, że można dotknąć ręką, wyciągamy i dobrze wyrabiamy w rękach. Wyrobione zostawiamy do całkowitego wystygnięcia ok. 1 h .Ponownie wyrabiamy i chowamy do szczelnego pojemnika.

Przepis pochodzi z bloga https://kreatywnymaks.blogspot.com/2015/07/ciastolina.html

 

Grupa „Wiewiórki”

Dzień dobry „Wiewióreczki”

Wczoraj bawiliśmy się bo mieliście swoje święto dziś zaczynamy pracę w nowym tygodniu.

1. Rozpoczniemy od „Gimnastyki na dzień dobry”

Czy pamiętacie, że ruch to zdrowie i dobry humor?

Zapraszam do wspólnej zabawy z Fruzią 

2. „Inny” – słuchanie opowiadania A. Widzowskiej.

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce. – To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi. – Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce. Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać. – Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju. – Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje. Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów. – To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć? – Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj. Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”. – Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała. Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą. – Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola. – Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś. – A mój tata mówi, że oni jedzą palcami. – Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada. Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo. – Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie. Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę. – On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku! Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania oraz na temat tolerancji.

3. ,,Robimy piknik”- zapraszam do obejrzenia filmiku.

Po filmiku odpowiedz na pytania:

Co bohaterowie filmu chcieli zabrać na piknik?

Co spowodowało zmianę ich planu?

Jakie znaleźli rozwiązanie?

Czy dobrze się bawili na domowym pikniku?

Podziel na sylaby i głoski słowa związane z piknikiem (koc, kanapka, woda, sok)

 

Grupa „Kotki”

Witam was kochane przedszkolaki mam nadzieję, że wczorajszy dzień był dla was pełny radości, niespodzianek oraz cudownych wrażeń. Po krótkiej przerwie w zajęciach, zapraszam was dzisiaj na zajęcia z gimnastyki.

1. Zaczniemy od oglądnięcia bajki „My Dzieci Świata”.

Link do bajki: 

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

2. Pytania do dzieci:

– Jakie dzieci są na świecie?

– Jakiej narodowości były dzieci opisane w bajce?

– Gdzie zastała odkryta czekolada?

– Kto je potrawy pałeczkami?

– Co otula szyję hawajskim dzieciom?

– Gdzie mieszkali kiedyś Indianie?

– Czego potrzebują od dorosłych wszystkie dzieci?

3. Posłuchajcie jeszcze piosenki „Jesteśmy dziećmi”.

Link do piosenki:

4. A teraz zapraszam was na gimnastykę.

Link do ćwiczeń:

5. Na koniec zajęć poproszę was abyście położyli się na podłodze, zamknęli oczy i powolutku nabierali powietrze nosem a wypuszczali je powoli ustami. Powtórzcie to ćwiczenie kilka razy.

 

Grupa „Zajączki”

Drodzy rodzice, Kochane dzieci !!! Witam Was serdecznie!!!! W tym tygodniu będziemy realizować tematykę pt: Niby tacy sami, a jednak inni. Zapraszam!!!!!

I. Na początek naszych zajęć zachęcam do wysłuchania wiersza D. Kossakowskiej pt. ”Jestem dzieckiem”.

Jestem dzieckiem i lubię się bawić.

Bardzo chętnie poznaję świat.

Mam przyjaciół i ważne sprawy,

Chociaż jeszcze niewiele mam lat.

Tak jak każdy chcę być szczęśliwy,

Mieć malutkie i wielkie marzenia.

I codziennie z radością oglądać

Jak nasz świat bardzo szybko się zmienia.

Chcę mieć prawo do nauki, spokoju,

Bezpieczeństwa w szkole i w domu.

Chcę też wierzyć, że nigdy nic złego

Nie stanie się nikomu.

Rozmowa na temat wiersza:

– Co lubi robić dziecko?

– Czego pragnie?

– Jakie prawa chce mieć dziecko?

– w co chce wierzyć?

„Dokończ zdanie” – zabawa słowna.

cel: zachęcenie dzieci do wypowiadania się na temat swoich zachowań pod wpływem określonych uczuć, zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym.

Dzieci kończą rozpoczęte zdanie:

Kiedy jest mi wesoło to….

Kiedy jestem zły to……..

Kiedy jest mi smutno to……

Kiedy się boje to……………

II. A teraz czas na zajęcia ruchowe. Przebierz się w wygodny strój – koszulkę , spodenki , oraz dobry HUMOR !!!

Ćwiczenia ruchowe dla dzieci – Mały sportowiec .

III. Mam nadzieję, że macie jeszcze troszkę siły. Proponuję zabawy z sylabami. Przygotujcie kartkę, coś do pisania i nożyczki. Narysujcie na kartce kwadraty i w każdym wpiszcie sylaby wg wzoru, oczywiście sylaby napiszcie w wersji pisanej. Następnie porozcinajcie, sylaby każdą osobno i twórzcie z nich wyrazy. Czekamy na Wasze prace.

Źródło:https://pl.pinterest.com/pin/218072806941202614/

Dzieciaki – przedszkolaki – na zakończenie zapraszam Was na bajkę o Złotej rybce- Aleksandra Puszkina, która spełniała życzenia. Jakie Wasze życzenia chcielibyście żeby rybka spełniała? Zapytajcie bliskich jakie mają życzenia do spełnienia?

 

Grupa „Pszczółki”

WITAJCIE PSZCZÓŁKI WCZORAJ BYŁO WASZE ŚWIĘTO I ZAUWAŻYLIŚCIE NIE BYŁO TEŻ ZAJĘĆ, PO TO ABYŚCIE SPĘDZILI TEN CZAS NA ZABAWIE, I RADOŚCI. DZISIAJ ZACZYNAMY TYDZIEŃ ZAJĘĆ O TEMATYCE „NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI” – CHODZI TUTAJ O WSZYSTKIE DZIECI, KTÓRE MIMO, ŻE RÓŻNIĄ SIĘ OD SIEBIE, WSZYSTKIE LUBIĄ TO SAMO.

1.Powitajmy się piosenką „Wszyscy są witam Was” 3x

2. Opowiadanie o dwóch światach – wprowadzenie do zajęć, mama opowiada o dziewczynce, która podróżuje w różne strony świata – doskonalenie uważnego słuchania.

„Namaste – witajcie, pochodzę z Indii i mam na imię Amishi, co w moim języku – hinduskim -oznacza delikatność. Podróżuję po różnych światach i lubię poznawać różnych mieszkańców.

Odwiedziłam kiedyś świat, w którym wszystko jest takie same, każde dziecko jest identyczne, wygląda i zachowuje się tak samo, mówi tym samym językiem.

Dzieci odpowiadają na pytania:

Czy według was taki świat byłby ciekawy?

Czy chcielibyście, aby każdy wyglądał tak samo?

A jak byście rozpoznawali swoich rodziców?

 

3. Posłuchajcie i zobaczcie jak wyglądają dzieci z różnych stron świata na podstawie piosenki Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”

4. Zabawa logopedyczna dla zespołu Indian „Szeke, szeke” – ćwiczymy narządy mowy

Na górze – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na górze)

Na dole – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na dole)

Na prawo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z prawej strony)

Na lewo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z lewej strony)

5. Wysłuchanie wiersza W. Fabera „ Dzieci świata”. W trakcie, można rozłożyć mapę i wskazywać części świata, z których pochodzą bohaterowie wiersza (umieszczają odpowiednie napisy na mapie).

W Afryce w szkole na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,

Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,

Nie uwierzył, że są na świecie

Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii

My także jak dotąd nie znamy,

A jednak wierzymy w lodowce,

W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną.

6. A teraz czas na ruch, dzisiaj ćwiczenia gimnastyczne, na które zaproście rodziców, ponieważ każdy musi się ruszać, a razem zawsze raźniej. Ćwiczenia są w linku poniżej. Zapraszam.

Świetna robota i niezła zabawa!

7. „Pojazdy z mozaiki geometrycznej” do zabawy potrzebne są kartki, nożyczki, pomoc rodziców. Na początek należy wyciąć dowolnej wielkości figury geometryczne kwadrat, koło, trójkąt i prostokąt, po kilka sztuk z każdej. (Jeśli w domu jest globus można go użyć i pokazać dziecku, gdzie jest Polska, a gdzie inny, wymieniony kraj).

Zadaniem dzieci jest ułożyć pojazd, którym mógłby dostać się do wybranych miejsc na ziemi, rodzic podaje nazwę  kraju, a dziecko próbuje ułożyć z figur pojazd, którym się tam dostanie np. Afryka, Chiny ,Australia ,Laponia. Po skończonej pracy dzieci nazywają figury geometryczne, z których wykonały swoje pojazdy.

8. Zadania w kartach pracy strony: 56, 60 i 61 – z tej strony tekst poczytaj sam lub z pomocą, zrób to kilka razy.

BRAWO DLA WAS  JESTEM Z WAS DUMNA !!!