Grupa Motylki
Dzień dobry Motylki! Dzisiaj nie widzimy się w przedszkolu, ale możemy z pomocą Mamy lub Taty pobawić się razem zdalnie. Już wiecie, że zbliżają się Święta Wielkanocne i o tym będą zajęcia w tym tygodniu.
I. Na początek wielkanocna rozgrzewka. Przygotuj z rodzicem lub rodzeństwem poniższą kostkę do gry. W zależności od wylosowanej ilustracji:
Poturlaj się jak pisanka
Skacz wesoło jak kurczaczek
Przechadzaj się i becz jak baranek
Potrząsaj ogonkiem jak zajączek
Spaceruj jak z koszyczkiem wielkanocnym
II. Bajeczka Wielkanocna” -Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe kotki zaczęły wychylać się z pączków.
-Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe kotki- daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
-Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałązce siedziało już całe stadko puszystych, kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka- puk- puk i przygrzewało mocno.
– Stuk- stuk- zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas- powiedziało- to dopiero byłoby wstyd, gdyby kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
-Już czas, Wielkanoc za pasem- odpowiedziało Słońce- a co to by były za święta bez wielkanocnego zajączka? Popilnuj kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś
– Kogo? Kogo?- dopytywały się zajączek kicając po łące.
– Kogo? Kogo?- popiskiwało kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo?- Kogo?- szumiały rozbudzone wierzbowe kotki.
Słońce zaczęło z kimś rozmawiać:
– Wstawaj śpioszku- mówiło- baś, baś, już czas baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń- dzeń, dzeń- dzeń.
Zajączek z kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to?- Co to?- zapytał zajączek.
-Dlaczego tak dzwoni?- piszczał kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta- szumiały wierzbowe kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami (…)
Pytania do opowiadania:
-Co robiło słonko?
-Kogo obudziło słonko?
-Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
III. Wielkanocne eksperymenty
Co stanie się z jajkiem, gdy upadnie?… Tak, zbije się!
A co się stanie z jajkiem, które zostanie na kilka godzin w occie? Sprawdźcie sami!
Do wykonania eksperyment potrzebujemy:
-szklankę
-ocet
-jajko
-duuużo cierpliwości
Wykonanie:
Wlewamy do szklanki ocet (1/2 szklanki), następnie ostrożnie umieszczamy w środku jajko. Teraz pozostaje nam tylko czekać. Po kilku godzinach (im dłużej pozostawimy jajko, tym efekt będzie ciekawszy) wyjmujemy jajko i dokładnie oczyszczamy.
IV. Wszyscy dobrze wiemy, że Motylki uwielbiają stempelki. Tym razem będziemy stemplować palcem. Uzupełnijcie brakujące elementy poniższej ilustracji za pomocą farby (najlepiej szarej). Jeśli ktoś chciałby nam pokazać swoje prace z nauczania zdalnego, to będziemy bardzo szczęśliwe. Można przesłać nam (na nasze adresy mailowe) zdjęcie dzieci podczas zajęć zdalnych oraz zdjęcia wykonanych przez nie prac plastycznych. Może pokażemy je w naszej galerii Motylkowej?
V. Masażyk relaksacyjny (z rodzicami):
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)
Do jutra Motylki !
Grupa Jeżyki
Witajcie kochane Jeżyki! 🙂
Niestety nie możemy się spotkać w naszej sali, ale mam nadzieję, że humorki wam dopisują i pilnie będziecie pracować w domku.
Tematem tego tygodnia jest „WIELKANOC”.
I. Na początek rymowanka powitanka
„Wszyscy są witam Was
Zaczynamy już czas
Jestem Ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy”
II. Gimnastyka rączek
III. Symbole wielkanocne
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”.
Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić z bratem,
siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza:
• Co wkładamy do koszyczka?
• Pisanki- z czego robimy?
• Co się kojarzy Wam ze świętami wielkanocnymi?
Grupa Pieski
Witajcie Pieski. Poniżej znajdują się zajęcia dla Was. Klikając po kolei w obrazki pojawią się zadania. Jeśli dany link nie otworzy się w okienku to proszę go skopiować go przeglądarki.
Grupa Wiewiórki
Dzień dobry Drogie dzieci dzisiaj zapraszamy na zajęcia zdalne.
Dzisiaj poznamy zwyczaje Wielkanocne. Zobaczcie film i zapamiętajcie jak najwięcej symboli świąt :
Nauka piosenki pt. ,,Wielkanocny koszyczek”
I. Wśród kolorowych jajek baranek biały śpi, przytulił się do baziek, Wielkanoc mu się śni.
Ref.: La, li, la, la, li, la, li, li, la, Wielkanoc mu się śni.
II. Cukrowe ma futerko, cukrowe różki ma, cukrowym małym dzwonkiem cukrowe piosnki gra.
Ref. :La, li, la, la, li, la, la, li, la, bis123cukrowe piosnki gra.
Wśród kolorowych jajek baranek biały śpi, przytulił się do baziek, Wielkanoc mu się śni.
Ref. :La, li, la, la, li, la, li, li, la, Wielkanoc mu się śni.
III.A obok mały zając wystawił uszka swe, wygląda, nasłuchuje, Wielkanoc zbliża się.
Ref.: La, li, la, la, li, la, la, li, la, Wielkanoc zbliża się.
IV. Jest cały z czekolady, ubranko srebrne lśni, położył się w koszyczku, Wielkanoc mu się śni.
Ref.: La, li, la, la, li, la, la, li, la, Wielkanoc mu się śni.
Zabawy ruchowe:
-Zabawa Rowerek dzieci leżą na plecach unoszą nogi do góry zginają w kolanach i pedałują nogami
– Ćwiczenia oddechowe dzieci przetaczają się z leżenia tyłem do leżenia przodem 3 razy następnie Przenosza ramiona za głowę i wykonują wdech a gdy ramiona wracają do pozycji wyjściowej wydech.
Dokończ rysować pisankę ,rysuj ołówkiem po śladzie. Pokoloruj rysunek.
Słuchanie ciekawostek na temat Wielkanocy. Rodzic czyta dziecku
Co wspólnego mają jajka z Wielkanocą?
Dawno temu ludzie uważali jajko za coś wyjątkowego. Wykluwa się z niego pisklę, pojawia się więc na świecie nowe życie. Dlatego też jajko stało się symbolem życia i odrodzenia. W religii chrześcijańskiej zostało przypisane Wielkanocy i jako znak nowego życia pojawia się w koszyczkach ze święconką i przypomina o zmartwychwstałym Chrystusie.
Co to jest śmigus-dyngus?
Śmigus-dyngus to zwyczaj oblewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. Kiedyś ten dzień nazywano żartobliwie dniem świętego Lejki i nikomu nie mógł on ujść na sucho. Choć ten zwyczaj należy do tradycji, pamiętajmy jednak o zasadach dobrego wychowania: nie urządzajmy kąpieli osobom starszym i tym, które naprawdę nie mają na to ochoty.
Grupa Zajączki
Witajcie przedszkolaki w tym tygodniu zapraszam was do tematyki świątecznej – Wielkanocne pisanki.
1. Rozpoczniemy od opowiadania, które wprowadzi was w ten klimat.
Słuchanie opowiadania pt. „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
2. Rozmowa na temat opowiadania:
– Co robiło słonko?
– Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
– Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
– Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
3. Rozmowa z rodzicem na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
· Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych?
· (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
· Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych?
· (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
4. Teraz pobaw się w zabawę ruchową. Będziesz zajączkiem. Skaczą po pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”.
5. Praca indywidualna – narysuj na kartce swoja własną pisankę /wykorzystaj linie które poznaliśmy wspólnie: proste poziome i pionowe, skośne, zygzak lub fale.
Powodzenia. 😊
Grupa Sówki
DRODZY RODZICE, KOCHANE DZIECI W ZWIĄZKU Z ZAISTNIAŁĄ SYTUACJĄ BĘDZIEMY BAWIĆ SIĘ WSPÓLNIE (MAMY NADZIEJĘ PRZEZ KRÓTKĄ CHWILECZKĘ) ON-LINE. W TYM TYGODNIU ŚWIĄTECZNY, WIELKANOCNY TEMAT.
I. Dzisiaj chciałabym przybliżyć Wam moi drodzy symbolikę Świąt Wielkanocnych. Dlatego zapraszam Was serdecznie na prezentację, która przekaże niezbędną wiedzę o tak ważnych symbolach:
A teraz zabawa z mamą , tatą lub rodzeństwem. Zabawa nosi tytuł:
„ Co włożymy do koszyczka”. Potrzebny będzie koszyczek np.: z wikliny/ mały/ oraz produkty które będziemy święcić. Produkty leżą na stoliku.
Dziecko rozpoczyna zabawę , najpierw opowiadając o produkcie wybranym przez siebie/nie nazywa go/. Rodzic mówi o jakim produkcie opowiadało dziecko. Następnie razem wkładają go do koszyczka – następuje zamiana ról. Życzę udanej zabawy!!!!
II. Na dzisiejszych zajęciach chciałabym zabrać Was w ŚWIAT LITEREK i zapoznać z literką małą i wielką, drukowaną i pisaną F,f na podstawie krótkiego opowiadania z Kart Pracy s.60.
Olek maluje jajka farbami. Olek ma farby: czerwone jak pomidor, żółte jak banany , niebieskie jak niebo i zielone jak trawa. Ada stoi obok stołu. – Jak ten Olek ładnie maluje!
– Drogie dzieci co było potrzebne Olkowi do malowania jajek? (tak farby)
Drogie Sówki :
1.Podzielcie słowo: farba na sylaby. Ile ich jest (2)? Ustaw tyle klocków ile jest sylab.
Gdzie występuje „ f„ w słowie farba? – na pierwszym miejscu.
2. Podziel wyraz farba na głoski. Ile głosek ma wyraz farba? (tak 5) Ustaw tyle klocków ile jest głosek.
3. A teraz podajcie przykłady słów rozpoczynających się głoską i (np. fasola, foka, fala, fortepian, flet itd.), mających ją w środku (np. rafa, mikrofon, telefon, delfin itp. ) oraz na końcu (np. elf, golf, kilof)
4. Podajcie jeszcze przykłady imion rozpoczynających się głoską I (Franek, Fabian, Faustyna itp.) Pamiętacie na pewno, że imiona , nazwy miast piszemy wielką literą.
5. Rodzicu przygotuj razem z dzieckiem białe kartoniki. Teraz zbudujemy schemat słowa farba . Poproście dziecko, aby ułożyło tyle kartoników, ile słyszy głosek w słowie farba.
6. Teraz określimy rodzaj głoski (czy nasza głoska jest spółgłoską czy samogłoską). Przypominam Wam dzieci, że możemy to zrobić przez próbę długiego wymawiania głoski (samogłoski możemy wymawiać długo, przeciągać – nie zmieniają swojego brzmienia natomiast spółgłoski dają się wymawiać krótko, przy długiej wymowie zmieniają brzmienie )
Próbujemy:
Wypowiadamy głoskę i długo ffffffffffffffff…………….
A teraz wypowiadamy głoskę i krótko f,f,f,f,f
Sówki co możecie powiedzieć o tej głosce?
(Tak jest to spółgłoska – czyli oznaczamy ją kolorem niebieskim)
7. Zbudujcie teraz model słowa farba. Przygotujcie czerwone kartoniki.
Prosimy, aby dzieci wskazały spółgłoski oraz samogłoski w słowie farba. Następnie pod ułożonymi wcześniej białymi kartonikami, niech dziecko ułoży odpowiednio niebieskie kartoniki. Analogiczne robimy dokładnie to samo z wyrazem Franek.
8. Pokaz litery F, f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
9. Prosimy, aby dzieci pod modelem słowa farba umieściły odpowiadające poznane litery z nasion, guzików, włóczki i przeczytały powstały wyraz.
10.Kreślenie nowo poznanej litery F, f na dywanie, w powietrzu, na plecach rodzica czy rodzeństwa. Możemy również nową poznaną literę spróbować napisać na tacce z kaszą/mąką. Zwracajmy uwagę na prawidłowy kierunek pisania litery. Dopiero teraz możemy przejeść do pisania literki F,f po śladach i samodzielnie.
Dla chętnych karty pracy do wykonania (KP cz.4 s.60 – 63)
III. Na zakończenie zajęć zapraszam do wspólnej zabawy:
Zabawa Ciepło, zimno pod hasłem: Szukamy jajka.
Drogi przedszkolaku pobaw się w zabawę razem z rodzicami czy rodzeństwem. Zabawa polega na tym, iż jedno dziecko szuka jajka ugotowanego na twardo, które zostało ukryte w pokoju. Druga osoba naprowadza szukającego na ukryty przedmiot, stosując określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, najzimniej.
„Zajączkowy tor przeszkód” – zabawa ruchowa. Tor można ułożyć z poduszek, ustawić krzesła lub wyznaczyć trasę w przedpokoju. Uczestnicy pokonują ją kicając, zamiast po prostu biec. Wygrywa ten zajączek, któremu uda się pokonać trasę w najkrótszym czasie.
Udanej zabawy Kochani i do jutra.
Grupa Pszczółki
Witam Was kochane „Pszczółki” przed nami trudny okres, ponieważ nie zobaczymy się w przedszkolu, a z drugiej strony jest to czas wyjątkowy i radosny z powodu zbliżających się świąt Wielkanocnych. Na dziś przygotowałam dla Was zajęcia- udanej zabawy!!
1. Zaczynamy gimnastyką poranną:
Zakręćcie ruletką i wykonajcie wylosowane ćwiczenia.
2. Posłuchajcie teraz wiersza U. Pukały pt. „Legenda o białym baranku”
Posłuchajcie tylko, ile było krzyku
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko , bielutki baranek
brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki
Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrowa mamę.
Dzieci na mój widok, bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują.
Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady- opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.
Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka?
Dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare posrebrzone.
Odpowiedzcie na pytania:
– Kto gościł w wielkanocnym koszyku?
– O co pokłóciły się zwierzątka?
– Jaki kolor miały pisanki w koszyku?
3. Czas na zabawy ruchowe, które uwielbiacie.
„Zajączki” – dziecko kuca, wyciąga dwa paluszki (wskazujący i środkowy) przystawia do
głowy, jak uszka zajączka i skacze wesoło w różnych kierunkach.
„Jajeczka” – dziecko leży na boku na podłodze, musi mocno skulić nogi, rączki i głowę, tak
aby móc się turlać jak jajeczko w różnych kierunkach.
„Kurka” – dziecko kuca, ręce na ramiona w „skrzydełka” i chodzi po pokoju ruszając skrzydełkami i mówi ko, ko ,ko.
4. A teraz przeczytajcie samodzielnie te zdania:
To babka i to babka.
Ta ma lukier, a ta cukier puder.
My mamy 2 babki.
Jedna babka dla babci, a druga dla mamy.
To babki na Wielkanoc.
5.Przed Wami „Wielkanocne memory” – ćwiczymy swoją pamięć.
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/7d14f298b7fab85822b18455ee25536f_/index.html
6.Na zakończenie wykonajcie zadania w książce (fioletowej) na str.76-77
Dziś się żegnam z Wami i zapraszam jutro na zajęcia!
Język angielski
Zajęcia dla 3,4 latków
Zajęcia dla 5,6 latków