Grupa „Motylki”

 Dzień dobry Motylki. Witam Was w kolejnym dniu wirtualnych zajęć. dzisiaj porozmawiamy o kolejnym, bardzo ważnym zawodzie. Jakim?? To za chwilę.

  1. Ruch to zdrowie -każdy Ci to powie. Pamiętajcie o bezpieczeństwie.

                          https://youtu.be/2BQCcIjudZ8

                   

  1. „Kto to taki?” – zagadka słowna. Spróbujcie rozwiązać zagadki a dowiecie sie o jakim zawodzie będzie dzisiaj mowa

Choremu zawsze pomaga,

zajrzy do gardła, do ucha.

Zanim przepisze lekarstwa

każdego dokładnie osłucha.

 

W dzień i w nocy pracuje,

chorym leki przepisuje.

              Brawo!! To jest lekarz.

  1. Teraz spróbujcie się zastanowić i odpowiedzieć  na poniższe pytania:
    – Czym zajmuje się lekarz?

– Jak się ubiera w pracy?

– Co jest potrzebne lekarzom  w ich pracy?

– Jak jest wyposażony gabinet lekarski?

– Czy znacie specjalizacje lekarskie? (internista, pediatra, chirurg, stomatolog, laryngolog, okulista)

  1. Zabawa „Zdrowy- chory”.

Biegacie po pokoju albo ogródku (jeśli pogoda pozwoli). Rodzic klaszcze w dłonie. Gdy rodzic klaszcze, dzieci zachowują się jak „zdrowe”-czyli chodzicie wyprostowani, uśmiechnięci. Natomiast gdy rodzic tupie nogami  udajecie, że jesteście „chorzy”- czyli chodzicie przygarbieni, kaszlecie, macie smutne miny.

4. Wysłuchajcie uważnie wiersza M. Terlikowskiej,,U pana doktora”.

„U pana doktora” M. Terlikowska

/z cyklu: „Praca w różnych zawodach”/

Przed drzwiami pana doktora

czeka kolejka dość spora.

Pawełka boli brzuszek

Marek skaleczył paluszek.

Dorotka także jest chora,

bo bardzo kaszle od wczoraj.

Małgosię wciąż boli głowa

Lalka także nie jest zdrowa.

Wchodzi Pawełek. No śmiało!

Badanie nie będzie bolało.

Trzeba otworzyć buzię raz –dwa,

Pokazać język, powiedzieć a-a-a.

Oddychać, stanąć na wadze,

potrzymać termometr –i już .

Więc płakać nikomu nie radzę-

Chyba, że jesteś tchórz.

Pan doktor zna różne sposoby,

żeby przepędzić choroby,

-przepiszę ci proszki, Pawełku,

różowe w niebieskim pudełku.

Pan doktor smaruje palec

śmiesznym lekarstwem fioletowym

-Bolało Marku? –Prawie wcale.

I palec Marka będzie zdrowy.

A co dla kaszlącej Dorotki?

Syrop. Naprawdę słodki.

Małgosia pójdzie na naświetlanie.

A lalka? Czy nic nie dostanie?

Prawda lalka jest trochę blada…

Ale Małgosia sama ją zbada.

Przecież Małgosia pamięta

Jak doktor bada pacjenta.

5. Spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:

– Na co chorowały poszczególne dzieci w wierszu?
– Kogo dzieci poprosiły o pomoc?
-Jak nazywa się lekarz, który bada dzieci?
– Czy dzieci samo mogą iść do lekarz?
– Dlaczego?
– Co trzeba powiedzieć jak wchodzimy do gabinetu lekarskiego?
– Kto to jest pacjent?
-Jak nazywa się osoba, która pomaga lekarzowi?
-Na czym lekarz wypisuje lekarstwa?
– Gdzie należy udać się z receptą?
– Czy dzieci same mogą zażywać lekarstwa?

6.   Czas na chwilę relaksu przy bajce „Zuzia idzie do lekarza” i Klinika dla pluszaków.

            https://www.youtube.com/watch?v=24XgrLP_xKY

         https://youtu.be/VfO-mMaccXE

7.  „Sprzęt lekarski” – wykonanie karty pracy.

Grupa „Jeżyki”

1.Ćwiczenia poranne

Zapraszam do zabawy.

Marsz po dywanie, dziecko wybiera sobie 1 duży klocek przygotowany wcześniej przez rodzica. Do zabawy może dołączyć rodzeństwo

 Zabawa „Jadą wywrotki”
Bieg po pokoju w różnych kierunkach z jednoczesnym trzymaniem klocka w wyprostowanych i wyciągniętych przed siebie rękach.
Zabawa „Na budowie”
Dziecko stoi w lekkim rozkroku, trzymając w rękach klocek. Rodzic liczy do czterech, a dziecko rytmicznie wykonują ćwiczenie. Na 1-schyla się i kładzie klocek na podłodze, na2- prostują się, na3- ponownie się schyla i podnosi klocek, na4- prostuje się.
 Zabawa „Pracowici jak mrówki”
 Dziecko ustawia się ze swoim klockiem w jednym końcu sali i kładzie klocek na podłodze przed sobą. Idąc na czworakach, popycha klocek raz jedną, a raz drugą ręką.
Ćwiczenia oddechowe Zasłużony odpoczynek.
Dziecko w sadzie skrzyżnym wykonują wdechy i wydechy połączone z podnoszeniem i opuszczeniem rąk.

  1. Porozmawiamy trochę o zawodzie kierowcy możemy do tego użyć rekwizytów: samochody, znaki drogowe, atrybuty kierowcy.

Można wydrukować gotowe obrazki, które potem dziecko pokoloruje.

Na początku zagadka

Kto to w autobusie?
Nie usiądzie w tyle!
I choć często jeździ,
nie płaci za bilet.

Kierowca

Kolejna zabawa ruchowa dla was bo dziś mamy środę a w środy gimnastyka J J J

Dziecko ruchem i dźwiękiem interpretuje wypowiadany przez R teks.

 Wykonujesz zawód kierowcy: wsiadasz do samochodu, przekręcasz kluczyk w stacyjce, uruchamiasz silnik, (który nie chce zapalić); teraz silnik już pracuje (odgłos silnika: trrrrr…, brrrr, brum brum). Ruszasz po określonej trasie. Dojeżdżasz do skrzyżowania, zapala się światło czerwone, musisz stać. Teraz światło żółte, przygotowujesz się do wyruszenia w dalszą drogę. Kolejne skrzyżowanie – możesz jechać, bo pali się zielone światło (dzieci mogą wzbogacić opowieść własnymi pomysłami).Zapraszamy do wspaniałej zabawy(można przygotować atrybuty: pokrywka, która będzie kierownicą i trzy kolory klocków lub kartki w kolorach: czerwonym, zielonym i żółtym, które będą oznaczały sygnalizację)

  1. Teraz zapraszam do pokolorowania obrazka(kierowca)

Dla chętnych ćwiczenie na zręczne paluszki połącz kropki(obrazek kierownicy)

Grupa „Pieski”

1.Zabawa poranna z piosenką „Zróbmy teraz z rodzicami koło”. W trakcie dzieci skandują słowa:

– mama, tata, synek, córka, święto, radość, uśmiech, słońce.

  1. „Co robią różni ludzie?” – masaż – zabawa ilustracyjna do wiersza. Dzieci zwrócone do siebie plecami wykonują na siostrze, bracie sąsiada na plecach różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka. Rodzic odczytuje wiersz:

Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)

Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)

Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)

Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)

Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół)

Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)

I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)

Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera).

 

  1. Zabawa ,,Pracujemy razem’’-dzieci wspólnie naśladują czynności osób wykonujących dany zawód. Nazwę zawodu podaje rodzic pokazując obrazek
  2. Zabawa ilustrowana wierszem na podstawie wiersza T. Kubiaka ,,Kim będę’’. Wysłuchanie wiersza czytanego przez rodzica.

„KIM BĘDĘ”

Kiedy Zosia będzie duża

już nie będzie leczyć lalek,

a prawdziwa pani doktor

dobrze zajmie się szpitalem.

– A kim będzie Kasia? – Wiemy! –

woła Bolek, wołał Lolek

-Dzisiaj uczy kotka Mruczka,

Duża – będzie uczyć w szkole.

A Irenka szmatkę bierze.

Tu przyszyje a tam utnie.

Gdy urośnie… – Już zgadliśmy!

Będzie szyła piękne suknie.

Zaś Martusia, ta malutka,

bierze kredki – mądra głowa,

Dom rysuje. – Też już wiemy!

Będzie domy projektować .

Waży kaszę, waży groch,

Waży gruszki, waży jabłka.

Gdy dorośnie, w wielkim sklepie

Będzie ważyć Małgorzatka.

Acha, jeszcze jest Agatka! Buzia – słonko, dwa warkocze.

Gdy dorośniesz, o tym wszystkim napisz książkę! – Bardzo proszę!

 

Grupa „Wiewiórki” 

Witam Was w kolejnym dniu naszej pracy.

Zabawa na wesoło:

 „Czarno -białe”- zabawa ruchowa z piłką
Rzucamy do siebie piłką może to być mała poduszeczka, woreczek i mówimy kolor np. zielony, żółty, czerwony itp. Na kolor czarny i biały nie łapiemy piłki,  gdy ktoś się pomyli (złapie piłkę na kolor czarny lub biały, albo nie złapie na inny kolor)  musi wykonać jakieś zadanie np. 5 podskoków, 3 pajacyki itp.

 

A teraz czas na ćwiczenia, dzisiaj proponuję ćwiczenia z wykorzystaniem komputera, dzieci mogą samodzielnie ćwiczyć, wykonując ćwiczenia zgodnie z instrukcją z filmu.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=M2IN1_UvSL0&feature=emb_logo

Następnie przypomnimy sobie naszą ulubiona zabawę. Powtórzcie za rodzicem.

Pada, pada, pada deszcz, wieje wieje wiatr (naśladujemy gestem)
Pada, pada, pada deszcz, wieje wieje wiatr
Błyskawica (klaśnięcie) grzmot (tupnięcie nogą), błyskawica grzmot
a na niebie kolorowa tęcza (rysujemy tęczę oburącz z góry na dół)
Błyskawica grzmot, błyskawica grzmot
a na niebie kolorowa tęcza.

Czary mary, czary mary
Czary mary huu 2x
Hokus-pokus ksz ksz 2x
Abrakadabra 3x

Utwór muzyczny: Czary_mary.wma

  • Na koniec chciałabym Wam zaproponować super zabawę.

Potrzebne będą: nożyczki, klej, rurka do picia, obrazek wydrukowany.

Załącznik – zbieramy pomidory

Wytnij element z obrazka: skrzynia i pomidory.

Połóż skrzynie na podłodze, pomidory połóż po drugiej stronie  w odpowiedniej odległości. Dmuchając na pomidory staraj się je przesuwać w stronę skrzyni. Baw się z rodzeństwem, mamą lub tatą kto pierwszy uzbiera pomidory.

Udanej zabawy!

Zbieramy pomidory

 

Grupa „Kotki” 

Witam was kochane dzieci po dłuższej przerwie. W tym tygodniu będziemy poznawać zawody różnych ludzi.

  1. Na początku zobaczcie filmik, w którym poznacie miejsca pracy i różne zawody.

              Link do filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc

  1. Pytania dla dzieci:

          – Jakie zawody pokazane były w filmiku i czym Ci ludzie się zajmują?

  1. Zabawa „Jaką głoską zaczyna się wyraz”

Rodzic podaje nazwę zawodu a dziecko jeśli usłyszy, że wyraz zaczyna się na głoskę „k” – kuca, kiedy wyraz zaczyna się na inna głoskę wówczas biegnie w miejscu.

Rodzic powoli  wymienia wyrazy:

– krawcowa

– fryzjer

– strażak

– kominiarz

– kucharz

– lekarz

– kierowca

– policjant

– ekspedientka

– kurier

  1. A teraz zapraszam was do ćwiczeń gimnastycznych, do których potrzebować będziecie maskotki. Jeśli ćwiczenia podobają się wam to możecie je powtórzyć.

Link do ćwiczeń: https://www.youtube.com/watch?v=Yea4gQ3vB2Q

Życzę wam udanej zabawy!

Chciałabym zachęcić rodziców, którzy wykonują ciekawy zawód do podzielenia się z innymi pracą, którą Państwo wykonujecie. Jeśli jest taka możliwość proszę o nagranie, krótkiego opowiadania o swoim zawodzie; można dołączyć zdjęcia, filmiki czy slajdy.

Gorąco zapraszam do włączenia się w tę akcję 😊

 

Grupy „Zajączki”

W ramach realizacji tematu tygodniowego, którego celem jest poznanie różnych zawodów i budzenia szacunku wobec ludzi różnych profesji, omówimy dziś pracę …… No właśnie kogo ???? Czy odgadniecie??????

 

  1. Posłuchajcie zagadki…

 

Świeżutkie pieczywo,
w sklepie jest od rana.
Jak myślisz, kto w nocy,
piecze je dla nas?  (piekarz)

BRAWO!!! DZIŚ BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ O ZAWODZIE PIEKARZA!!!!

Zapraszam do zabawy muzyczno – ruchowej „Mało nas do pieczenia chleba”

Link: https://www.youtube.com/watch?v=YC-pDKWLRKw  i https://www.youtube.com/watch?v=QCcE8pHFQj4.

 Mam nadzieję , że uda wam się pobawić w rodzinnym gronie z mamą, tatą, siostrą i bratem.

 

  1. „Gimnastyka- czas start” – zapraszam do ćwiczeń gimnastycznych z rodzicami lub rodzeństwem. Potrzebna będzie piłka. Miłej zabawy 😉

 

  1. Toczenie piłki do partnera

Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Rodzic siedzi na piętach w odległości ok. 2m przed dzieckiem, przodem do niego. Dziecko podnosi łokcie nad podłogę i odepchnięciem toczy piłkę do rodzica. Ćwiczenie wykonujemy 5 razy zamieniając się zadaniami.

  1. Podanie piłki bokiem

Dziecko i rodzic siedzą z nogami wyprostowanymi, w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości ok. 0.5m. Dziecko trzyma piłkę w dłoniach. Obydwoje wykonują skręt tułowia z przekazaniem piłki partnerowi. Ćwiczenie wykonujemy raz                      w jedną, raz w drugą stronę 6 x.

  1. Rzucanie i łapanie piłki

Dziecko i rodzic staje w odległości ok. 1.5m i rzucają do siebie piłką 6 x każdy.

  1. Utrzymanie piłki na podudziach Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę.                            Na ustawionych poziomo (równolegle do podłogi) podudziach kładzie piłkę, starając się jak najdłużej utrzymać piłkę na nogach. Następnie ćwiczenie wykonuje rodzic.
  2. Podanie piłki dołem i górą

Dziecko i rodzic stoi tyłem do siebie w rozkroku, w odległości ok.0.5m. Dziecko trzyma piłkę w dłoniach i unosi ręce w górę. Zadaniem rodzica jest odebranie piłki z rąk dziecka i przekazanie mu jej między nogami. Ćwiczenie powtarzamy 6x.

  1. Żuki toczą piłkę

Dziecko na zmianę z rodzicem chodząc na czworakach popycha piłkę czołem.

  1. Podskoki z piłką

Dziecko – na zmianę z rodzicem- układa piłkę między kolanami i wykonuje podskoki przesuwając się do przodu (ok.6 podskoków)

  1. Kręcimy piłką

Kładziemy piłkę na podłodze, na piłce kładziemy stopę, poruszając piłką.

Raz prawą, raz lewą nogą

LINK:  https://spwp9.edukacja.kety.pl/pliki/aktualnosci/Zestaw_AwiczeA_gimnastycznych_z_Rodzicem-skonwertowany.pdf

 

III. OPOWIADANIE CZ. JANCZARSKIEGO „ŻYTO I CHLEB”.

 

„ Ania poszła na spacer. Wzięła ze sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.

-Spójrz powiedział Miś- ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki.

-Koziołki będziesz fikał gdzie indziej- uśmiechnęła się Ania. Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chleb.

Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. „Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, a nie zielona.”

Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. –Siadajcie zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.

-Co jest w tym worku? -zapytał miś.

-Żyto. Będzie z niego chlebek- powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek.

Uszatek znów się zdziwił. Przecież chlebek robi się z mąki, a nie ze złocistych ziarenek.”

Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał:

„Jak naprawdę jest z tym chlebem! Jem go codziennie i nie wiem czy zrobiono go z mąki, czy ze złocistych ziarenek, czy też z zielonej trawy?”

Podrapał się Uszatek w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko:                                   „Kto mi wytłumaczy to wszystko?”

 

Aby upiec chleb potrzebna jest ciężka praca wielu ludzi, chleb należy szanować.

 

Krótka rozmowa z dziećmi na podstawie ich doświadczenia- ( burza mózgów) oraz na temat treści opowiadania.
– O czym jest opowiadanie ?
– Kto pracuje wytrwale by mógł powstać chleb?
– Co robi rolnik?
– Gdzie pracuje piekarz?
– Co on wypieka?

4. Zaprezentowanie dzieciom ilustracji przedstawiających różne prace polowe.

Zanim człowiek wynalazł chleb, musiał nauczyć się uprawy zbóż.             

Pierwsi ludzie zaczęli uprawiać ziemię, a więc stali się rolnikami około          

  10 – 12 tysięcy lat temu. Początki rolnictwa oznaczają siew i zbiór ziaren zbóż.

Towarzyszyły temu pierwsze próby wypieku chleba.                                                    

Chleb jest bowiem produktem ze zmielonego zboża.

Omówienie etapów powstawania chleba ( rozmowa kierowana) oraz pracy ludzi różnych zawodów zaangażowanych w wypiek chleba czyli „Od ziarenka do bochenka”:
– siew, wzrost zbóż ( ich pielęgnacja), żniwa, produkcja mąki z ziaren, pieczenie chleba z mąki, sprzedaż chleba w piekarniach.

 

 

DLA DZIECI, KTÓRE MAJĄ JESZCZE DUŻO SIŁY PRZYGOTOWAŁAM KARTY PRACY.

Grupa „Pszczółki”

WITAM KOCHANE PSZCZÓŁKI, W TYM TYGODNIU ROZMAWIAMY O ZAWODACH, WCZORAJ BYŁ DZIEŃ STRAŻAKA.

  1. Rozmowa z dziećmi na temat „Kim chciałbym zostać”.

Rodzice prowadzą z dziećmi rozmowę na temat zawodów, opowiadają o swoich zawodach wykonywanych, czym się zajmują, jak pracują. Następnie pytają dzieci, co to jest praca, zachęcają do wypowiadania się na temat tego, jaki zawód chciałyby wykonywać, gdy będą dorosłe.

  1. „Wszyscy dla wszystkich” Julian Tuwim

 

Murarz domy buduje,

Krawiec szyje ubrania,

Ale gdzieżby co uszył,

Gdyby nie miał mieszkania?

 

A i murarz by przecież

Na robotę nie ruszył,

Gdyby krawiec mu spodni

I fartucha nie uszył.

 

Piekarz musi mieć buty,

Więc do szewca iść trzeba,

No, bo gdyby nie piekarz,

Toby szewc nie miał chleba.

 

Tak dla wspólnej korzyści

I dla dobra wspólnego

Wszyscy musza pracować

Mój maleńki kolego.

 

 

Odpowiedz teraz na pytania związane z wierszem.

Jakie zawody występują w wierszu?

Na czym polega ich praca?

Jak rozumieć tytuł wiersza?

( ważna jest każda praca i każdą należy szanować – przesłanie)

 

  1. Masażyk „Co robią różni ludzie?” – zabawa ilustracyjna w parach lub w pociągu.

Dzieci zwrócone do siebie plecami wykonują na kolegi/”sąsiada” plecach różne ruchy

odpowiednio do treści wierszyka.

Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)

Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)

Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)

Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)

Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk w góry na dół)

Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)

I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)

Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera)

  1. Ćwiczenia gimnastyczne kształtujące prawidłową postawę ciała

 

https://youtu.be/2BQCcIjudZ8

 

  1. „Jaki zawód pokazuję?” Zabawa ruchowo- naśladowcza z rodzicami.

Kształtowanie świadomości schematu swego ciała. Zagadki ruchowe, czyli pantomima: potrafię porozumieć się bez słów. Na zmianę rodzic, dziecko pokazuje ruchem zawód, a druga osoba próbuje odgadnąć jaki zawód przedstawia.

  1. „Kim chciałbym zostać w przyszłości?” – Dzieci rysują kim chciałyby zostać w przyszłości.
  2. Zapraszam do obejrzenia prezentacji przedstawiającej różne zawody oraz potrzebne rekwizyty do ich wykonywania.

Prezentacjazawody