Grupa Motylki
Dzień dobry Motylki! Witamy serdecznie po Świętach. Jak spędziliście ten czas? Czy odwiedził Was zajączek? Serdecznie dziękujemy Dzieciom i Rodzicom za piękną pracę w minionym tygodniu. Dziękujemy za wszystkie maile i życzenia 🙂 Cieszymy się, że zechcieliście pokazać nam Waszą pracę i to jak spędzacie czas z dziećmi. Czekamy na więcej zdjęć 🙂
W najbliższym czasie pokażemy jak pięknie pracują Motylki pomimo chwilowego zamknięcia przedszkola. A teraz przechodzimy do zajęć.
W tym tygodniu będziemy mówić o nowoczesnych technologiach (wtorek środa, czwartek) oraz przypomnimy sobie zasady higieny i tego, co trzeba robić, aby chronić się przed wirusami (piątek).
Na początek przywitajcie się z Mamą, Tatą, Siostrą, Bratem rymowanką, którą znacie z przedszkola.
Kiedy słonko świeci (wkręcamy żarówki)
skaczą wszystkie dzieci (skaczemy)
Kiedy deszczyk pada (naśladujemy padający deszczyk paluszkami)
do snu nas układa (udajemy, że idziemy spać)
a gdy tęcza jest na niebie (rozciągamy ręce nad głową)
uśmiechamy się do siebie!
Teraz będzie zagadka. Rodzic przeczyta wam tekst, a wy zastanówcie się co to takiego.
Gdy w guzik naciśniesz
okienko rozbłyśnie
i nim chwila minie
jesteś w małym kinie.
Czy zgadliście? Odpowiedź to telewizor.
Chcę Was teraz zapytać
- Jakie są Wasze ulubione programy?
- Jakie filmy lub bajki oglądacie? ( już wiemy, że wiele razy padnie odpowiedź „Psi patrol…”)
- Kto razem z Wami ogląda telewizję?
Oglądanie telewizji umożliwia nam także dostęp do informacji związanych z naszym krajem i otaczającym nas światem. Dzięki serwisom informacyjnym jesteśmy na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami, wiemy o nowych osiągnięciach. Telewizja jest, więc jednym z głównych źródeł wiadomości i pomaga nam rozwijać wyobraźnię. Ale telewizja może być także niebezpieczna. Dlaczego ?
Posłuchajcie krótkiego opowiadania B. Mrozińskiej „O Jacku, który ciągle oglądał telewizję”.
Drogie dzieci! Na pewno nie znacie Jacka, bo kto może go poznać, skoro ciągle siedzi w swoim pokoju i ogląda telewizję! Jego koledzy z przedszkola często przychodzili do niego, aby zaprosić go do zabawy na podwórku, ale Jacek nigdy nie ma czasu.
W poniedziałek ogląda wszystkie bajki i reklamy.
We wtorek ogląda wszystkie bajki i szuka ciekawych programów dla dzieci.
W środę ogląda wszystkie bajki i programy przyrodnicze.
W czwartek ogląda wszystkie bajki i telenowele.
W piątek ogląda wszystkie bajki i programy muzyczne.
W sobotę ogląda wszystkie bajki i filmy dla dorosłych.
W niedzielę ogląda wszystkie bajki i to, na co ma ochotę.
Oj, Jacku, Jacku! Popatrz, jak wyglądasz !? Straciłeś dobrych kolegów! Twoim przyjacielem jest tylko telewizor!
Słuchaliście uważnie? To teraz powiedzcie:
- Co robił Jacek w swoim pokoju?
- Dlaczego Jacek nie bawił się z kolegami z przedszkola?
- Kogo Jacek stracił przez to, że ciągle oglądał TV?
- Czym może zająć się Jacek po powrocie z przedszkola? Co innego mógłby robić?
- Co wy robicie gdy się nudzicie?
Dziecko może dokończyć zdanie:
„W wolnym czasie najchętniej…”
PODSUMOWANIE – USTALENIE ZASAD OGLĄDANIA TELEWIZJI
Ustalamy z dzieckiem zasady korzystania z telewizora.
Przykładowe zasady (warto je spisać, dzieci mogą wykonać ilustrację – i stosować!):
Telewizję należy oglądać jak najkrócej.
Nie należy siedzieć zbyt blisko telewizora, aby nie popsuć sobie oczu.
Oglądamy tylko programy z zielonym znaczkiem.
Kiedy bajka lub film się kończy, wyłączamy telewizor, bo przeszkadza nam w zabawie.
Wymyślamy bezpieczne zabawy, żeby się nie nudzić.
A teraz dla Was pomysł na pracę plastyczną „Mój telewizor”. Na filmikach jest tylko propozycja. Nie musicie wykonać tego samego, możecie zupełnie inny. Niech to będzie Wasz telewizor, w którym będą pokazywane tylko dobre wiadomości. Oczywiście zachęcamy, aby pochwalić się nam Waszymi pracami.
To już koniec na dzisiaj.
Ale Uwaga ! Mamy ogłoszenie!
Nawiązując do naszych tematów w tym tygodniu ogłaszamy konkurs fotograficzny – dla dzieci z naszej grupy. Jak aktywnie, bez technologii spędzacie czas z Waszymi Rodzinami? Marzymy, aby zrobić taką piękną wystawę w przedszkolu. Prosimy, by zdjęcia wysyłać do nas na adresy mailowe. Szczegóły w naszej zakładce grupowej MOTYLKI.
Grupa Jeżyki
Dzień dobry Jeżyki!
Na początku powitajmy się naszą ulubioną powitanką:
Gdy się rączki spotykają, to od razu się witają
Gdy się palce spotykają, to od razu się witają,
Gdy się nóżki spotykają, to od razu się witają.
Kochane Jeżyki, mam dzisiaj dla Was zagadkę. Jestem ciekawa czy zgadniecie o czym ona jest 🙂 Oto ona:
,,Dryń, dryń, dryń! Pik, pik, pik!
Odbierz mą słuchawkę w mig!
Jak odbierzesz, „halo” mów,
A w rozmowie nie szczędź słów!”
Wiecie o czym jest zagadka? O telefonie, wielkie brawa dla Was.
Zabawa słuchowa ,,Gdzie jest telefon?”
Rodzic chowa w pokoju telefon, a następnie z innego telefonu dzwoni i czeka, by rozległ się dzwonek ukrytego telefonu, po czym się rozłącza. Można zadzwonić jeszcze raz. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej zlokalizować źródło dźwięku i znaleźć skrytkę.
Czy wiecie jak kiedyś wyglądały telefony? Bardzo się różniły od tych, które znacie. Zapewne Jesteście ciekawe, jak mogły wyglądać? Pokażę Wam.
Wasi dziadkowie, a także rodzice takie pamiętają i pewnie kiedyś mieli w swych domach. Telefon ten miał kabel i tylko można było wykręcać numer. Jak myślicie, czy takim telefonem dało się robić zdjęcia? 🙂
Współczesny telefon, którym możemy słuchać muzyki, robić zdjęcia, a także wysyłać SMS-y.
Telefon z plastikowych kubków
Potrzebne materiały:
– dwa plastikowe kubeczki lub opakowania po jogurcie lub kefirze
– igła
– cienka, mocna nitka
Zadaniem rodzica jest zrobić na dnie każdego kubeczka dziurkę i przewlec przez nią nitkę, by potem zawiązać solidny supeł. To tyle!
Dziecko może mówić do kubeczka, a rodzic słuchać poprzez przyłożenie własnego kubka do ucha. Trzeba pamiętać o tym, że to nitka przenosi drgania, więc aby telefon działał, musi być solidnie napięta i nie można jej dotykać.
A na koniec zajęć mam dla Was własny telefon do ,,zaprojektowania” Wybierzcie ulubione kredki, pokolorujcie go i narysujcie obrazek na ekranie.
Grupa Pieski
Dzień dobry dzieci.
Poniżej znajdują się zadania dla Was.
Grupa Wiewiórki
Zapraszamy dzieci z grupy ,,Wiewióreczki’ do wysłuchania bajki edukacyjnej ,, Mój przyjaciel Necio”. Dowiecie się kim jest Necio? Jak wygląda i skąd pochodzi?
Czas na zagadkę:
„Mam monitor i klawisze, czasem gwiżdżę, czasem piszę,
Raz mnie lubią, a raz nie. Czy już dzieci znają mnie?”
Czas na bezpieczną zabawę na portalu edukacyjnym ,, Określanie kierunków’’
https://www.matzoo.pl/zerowka/kierunki_47_321
Zadanie dla odważnych!!! Kolorowanka na online wg zamieszczonego wzoru:
Grupa Zajączki
Witam kochane przedszkolaki po przerwie świątecznej. Mam nadzieje, że miło spędziliście czas świąteczny z najbliższymi.
Dziś zapraszam Was do dalszej zabawy😊
W tym tygodniu porozmawiamy o komputerze i możliwościach nowoczesnych technologii.
„Mój kolega komputer”
Zapoznanie z wierszem Stanisława Karaszewskiego
Mam komputer super nowy
Z monitorem kolorowym,
Klawiaturą, stacją dysków
I malutką, zwinną myszką!
Mój komputer, mój komputer,
On jest super, super, super!
On najlepszym jest kolegą,
nie potrzeba mi innego!
Och! Ach! Och! Ach!
To najlepszy kumpel w grach!
Nagle, rety! Co się dzieje?!
W komputerze coś szaleje,
Wirus groźny niesłychanie
Pożarł program, połknął pamięć!
Wirus popsuł mi komputer,
Już komputer nie jest super!
Ale za to mam dobrego,
Mam kolegę prawdziwego!
Och! Ach! Och! Ach!
To najlepszy kumpel w grach.
Rozmowa na temat usłyszanej treści wiersza:
– Jak wyglądał komputer?
– Co zrobił groźny wirus?
– Czy komputer może zastąpić prawdziwego kolegę?
– Czy macie w domu komputer?
– Do czego ludzie wykorzystują komputer?
– Czy możecie z korzystać z komputera?
Zobacz filmik i posłuchaj:
Praca z obrazkiem:
Oglądanie części komputera na ilustracjach, nazywanie ich, omawianie ich przeznaczenia – klawiatura, monitor, głośnik, myszka, drukarka,
Dzielenie nazw na sylaby.
Karta pracy – pokoloruj obrazek wg własnych pomysłów.
Dziękuje za wspólną zabawę do jutra 🙂
Grupa Sówki
I. Dzień dobry, witam Was serdecznie po świętach. Jestem pewna że jesteście zadowoleni, wypoczęci i gotowi do wspólnej zabawy.
Tematyka bieżącego tygodnia to ,, Wiosna na wsi’’. Dlatego zapraszam Was serdecznie do wysłuchania piosenki pt. ,,Podwórkowa awantura”
Zastanówcie się:
– z ilu zwrotek składa się piosenka?(6)
-o co kłócą się zwierzęta w piosence?
-o jakich zwierzętach jest mowa w kolejnych zwrotkach?
-jak nazywamy mamę, tatę i dziecko w rodzinach zwierząt?
A teraz zabawa z mamą , tatą lub rodzeństwem. Zabawa nosi tytuł:
„ Gdzie ukrył się kot”. Potrzebna będzie maskotka, figurka, kota do której będzie przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania dla dziecka(np. podskocz pięć razy, zrób 3 przysiady, zaklaszcz 7 razy itd.), oraz wełna, sznurek lub nitka.
Rodzic chowa w dowolnym miejscu maskotkę do której jest przyczepiona karteczka z zadaniem do wykonania dla dziecka. Od miejsca ukrycia maskotki do środka pokoju jest rozciągnięta wełna. Kłębek leży w centralnym miejscu w pokoju. Dziecko odnajduje kota, nawijając wełnę na kłębek i podążając jej śladem. Przy pomocy rodzica odczytuje napisane na kartce zadanie i je wykonuje. Rodzic prosi by dziecko zamknęło oczy, umieszcza obok maskotki kota kolejne zadanie i ponownie chowa maskotkę.(Miłej zabawy)
II. Na dzisiejszych zajęciach chciałabym zabrać Was w ŚWIAT LITEREK i zapoznać z literką ż,Ż małą i wielką, drukowaną i pisaną.
Wysłuchajcie zabawnego wiersza Jana Brzechwy:
Żaba
Jan Brzechwa
Pewna żaba
Była słaba,
Więc przychodzi do doktora
I powiada, że jest chora.
Doktor włożył okulary,
Bo już był cokolwiek stary,
Potem ją dokładnie zbadał,
No, i wreszcie tak powiada:
„Pani zanadto się poci,
Niech pani unika wilgoci,
Niech pani się czasem nie kąpie,
Niech pani nie siada przy pompie,
Niech pani deszczu unika,
Niech pani nie pływa w strumykach,
Niech pani wody nie pija,
Niech pani kałuże omija,
Niech pani nie myje się z rana,
Niech pani, pani kochana,
Na siebie chucha i dmucha,
Bo pani musi być sucha!”
Wraca żaba od doktora,
Myśli sobie: „Jestem chora,
A doktora chora słucha,
Mam być sucha – będę sucha!”
Leczyła się żaba, leczyła,
Suszyła się długo, suszyła,
Aż wyschła tak, że po troszku
Została z niej garstka proszku.
A doktor drapie się w ucho:
„Nie uszło jej to na sucho!”
Drogie Sówki :
1.Podzielcie słowo: żaba na sylaby. Ile ich jest (2)? Ustawcie tyle klocków ile jest sylab. Gdzie występuje „ ż„ w słowie żaba? – na pierwszym miejscu.
2. Podziel wyraz żaba na głoski. Ile głosek ma wyraz żaba? (tak 4) Ustaw tyle klocków ile jest głosek.
3. A teraz podajcie przykłady słów rozpoczynających się głoską ż (np. żądło, żubr, żonkil, żyrafa itd.), mających ją w środku (np. świeży, róża, dróżka, kałuża itp. ) oraz na końcu (np. wąż, jeż, garaż)
4. Podajcie jeszcze przykłady imion zawierających głoskę ż (Żaneta, Ambroży, Bożena itp.).
5. Rodzicu przygotuj razem z dzieckiem białe kartoniki. Teraz zbudujemy schemat słowa żaba . Poproście dziecko, aby ułożyło tyle kartoników, ile słyszy głosek w słowie żaba.
6. Teraz określimy rodzaj głoski (czy nasza głoska jest spółgłoską czy samogłoską). Przypominam Wam dzieci, że możemy to zrobić przez próbę długiego wymawiania głoski (samogłoski możemy wymawiać długo, przeciągać – nie zmieniają swojego brzmienia natomiast spółgłoski dają się wymawiać krótko, przy długiej wymowie zmieniają brzmienie )
Próbujemy:
Wypowiadamy głoskę ż długo żżżżżżżżżżżż…………….
A teraz wypowiadamy głoskę ż krótko ż,ż,ż,ż
Sówki co możecie powiedzieć o tej głosce?
(Tak jest to spółgłoska – czyli oznaczamy ją kolorem niebieskim)
7. Zbudujcie teraz model słowa żaba. Przygotujcie czerwone kartoniki.
Prosimy, aby dzieci wskazały spółgłoski oraz samogłoski w słowie żaba. Następnie pod ułożonymi wcześniej białymi kartonikami, niech dziecko ułoży odpowiednio niebieskie kartoniki. Robimy dokładnie to samo z wyrazem Żaneta.
8. Pokaż litery Ż, ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
9. Prosimy, aby dzieci pod modelem słowa żaba umieściły odpowiadające poznane litery np. z ryżu, grochu, guzików, włóczki i przeczytały powstały wyraz.
10.Kreślenie nowo poznanej litery Ż, ż na dywanie, w powietrzu, na plecach rodzica czy rodzeństwa. Możemy również nową poznaną literę spróbować napisać na tacce z kaszą/mąką. Zwracajmy uwagę na prawidłowy kierunek pisania litery. Dopiero teraz możemy przejeść do pisania literki Ż, ż po śladach i samodzielnie.
Dla chętnych karty pracy do wykonania (KP cz.4 s.72-74)
Dzieci dzielą na głoski nazwy zdjęć, rysują pod nimi odpowiednią liczbę okienek, czytają sylaby i wyrazy, rozwiązują rebusy, czytają wyrazy zaznaczają w nich kolorem niebieskim litery Ż,ż, czytają tekst umieszczony pod obrazkiem(str.74), odpowiadają na pytania związane z tekstem: gdzie stoi kogut; co robi indyk; gdzie leży kot; gdzie idą ptaki?
Piszą litery ż, Ż po śladzie, a następnie samodzielnie
III. Na zakończenie zajęć zapraszam do wspólnej zabawy:
Zabawa Grasz w zielone?
Drogi przedszkolaku pograj w zielone razem z rodzicami czy rodzeństwem. Rodzic pyta: ,,Grasz w zielone?’’, dziecko odpowiada: ,,Gram’’, rodzic pyta: ,,Masz zielone?’’ dziecko odpowiada: ,,Mam’’, następnie wskazuje zielone przedmioty w swoim otoczeniu, próbuje podzielić ich nazwy na sylaby, oraz głoski.
Udanej zabawy Kochani i do jutra.
Grupa Pszczółki
Dzień dobry Pszczółeczki, rozpoczęliśmy kolejny tydzień, niestety już po Świętach, ale nie wracamy jeszcze do przedszkola, ponieważ jak wiecie panuje pandemia i musimy o siebie i innych zadbać. Dlatego dzisiaj przypomnimy sobie podstawowe informacje związane z higieną i bezpieczeństwem w tym trudnym czasie.
1. W jaki sposób dbać o siebie i innych? Oto proste wskazówki:
Zadanie dla ciebie: Poproś rodzica, aby przeczytał ci wszystkie zasady, które znajdują się na plakacie, a teraz sam spróbuj je wymienić. Ile ich jest? Zapamiętaj je!
2. Postaraj się odpowiedzieć na poniższe pytania.
– Dlaczego i kiedy należy dokładnie myć ręce mydłem i ciepłą wodą?
– Dlaczego należy się szczepić? (Tu pomogą Wam rodzice to wytłumaczyć)
– Dlaczego należy unikać skupisk ludzi i należy zachować odstęp?
– Dlaczego należy zasłaniać nos i usta maseczką?
– Dlaczego należy unikać dotykania okolic nosa, ust i oczu?
BRAWO, WY WSZYSTKO WIECIE!
3. Rozwiąż krzyżówkę, rodzic pomoże Ci wpisać do odpowiednich pól litery, przepisz i przeczytaj hasło z oznaczonych na czerwono pół.
4. Obejrzyj teraz prezentację „Gdzie brud?”
Po filmie rozejrzyj się dookoła i zobacz czy wszystko jest na swoim miejscu, czy może zostało ugryzione jabłko na stole, a może szczoteczka do zębów leży na umywalce? To całkiem możliwe, nie zawsze jest czysto, ale najgorsze jest to, czego nie widać gołym okiem, dlatego pamiętaj CZĘSTO MYJ RĘCE!
5. Pokoloruj obrazki, pamiętasz jakie to zasady?
Oczywiście! To podstawowe zasady higieny osobistej, czyli dbania o siebie.
6. Zaśpiewajmy wspólnie ze Śpiewającymi Brzdącami piosenkę.
7. Na zakończenie zajęć proponuję, aby każdy z Was sam narysował na kartce A4 wirusa lub bakterię. Rodzic może zrobić zdjęcie Waszej pracy i do nas przesłać, a my zrobimy na naszej grupowej stronie galerię prac.
POWODZENIA!
SUPER SIĘ SPISALIŚCIE, ZAPRASZAMY NA JUTRO!!!