Grupa Motylki
Dzień dobry Motylki!
Czy ktoś jeszcze pamięta naszą gimnastykę rączek? Pora odświeżyć naszą pamięć!
Dziś zaczniemy od krótkiej zagadki:
Stoi na biurku
lub na stoliku.
Ma ekran, myszkę
i dużo guzików.
Czy wiecie co to takiego?
To oczywiście komputer.
-Czy w Waszych domach znajdują się komputery?
-Mieliście okazję korzystać kiedyś z komputera?
Komputer składa się z kilku ważnych elementów. Znacie je wszystkie? Poniżej znajdziecie fragmenty ilustracji kilku z nich. Spróbujcie je nazwać.
Tak, to oczywiście klawiatura, myszka i monitor.
A teraz przeczytajmy wiersz i zastanówmy się jak to jest z tymi komputerami…
„Mój kolega komputer” (Stanisław Karaszewski)
Mam komputer supernowy
Z monitorem kolorowym,
Klawiaturą, stacją dysków
I malutką, zwinną myszką!
Mój komputer, mój komputer,
On jest super, super, super!
On najlepszym jest kolegą,
nie potrzeba mi innego!
Och! Ach! Och! Ach!
To najlepszy kumpel w grach!
Nagle, rety! Co się dzieje?!
W komputerze coś szaleje,
Wirus groźny niesłychanie
Pożarł program, połknął pamięć!
Wirus popsuł mi komputer,
Już komputer nie jest super!
Ale za to mam dobrego,
Mam kolegę prawdziwego!
Och! Ach! Och! Ach!
To najlepszy kumpel w grach.
Pytania do wiersza:
– Kim dla chłopca był komputer?
– Jak wyglądał komputer?
– Co zrobił wirus?
– Kiedy chłopiec zrozumiał, że komputer nie zastąpi prawdziwego kolegi?
Na monitorze poniższej ilustracji narysujcie swoją ulubioną postać z bajki. Cały rysunek pokolorujcie.
Do jutra!
Grupa Jeżyki
Witam Was kochane Jeżyki 🙂
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o nowych technologiach, które towarzyszą nam w codziennym życiu.
Wczoraj rozmawialiście o telefonie, a dziś o…… hmmm ciekawe czy zgadniecie.
Na początek się trochę poruszamy, bo ruch powinien nam towarzyszyć każdego dnia.
Muzyczna gimnastyka
Jesteście zmęczeni? Napijcie się wody i zabieramy się do przyjemnej nauki.
Zaczynamy od zagadki
Stoi na biurku
lub na stoliku.
Ma ekran, myszkę
i dużo guzików.
Brawo, to KOMPUTER
Co to jest komputer? Jest to urządzenie elektroniczne do przetwarzania informacji.
A wiecie do czego służy komputer?
Nie tylko do grania w gry, ale można się dużo nowego i pożytecznego nauczyć i dużo zrobić. Wasi rodzice też na pewno pracują na komputerze, a rodzeństwo w czasie pandemii uczy się.
Wysłuchajcie opowiadania „ O komputerze i różanym ogrodzie”.
Wydarzyło się to dwa lata temu. Rodzina Wafelków kupiła komputer.
– Jaki fajny! – wykrzyknął Filip, kiedy tata wyjmował monitor z wielkiego, tekturowego pudła. Nikt wtedy nie przypuszczał, że urządzenie to stanie się przyczyną wielu kłopotów i że ma ono niewidzialne łapy, które będą mocno trzymały Filipa i nie pozwolą mu robić nic innego jak tylko pisać i grać na nim. Przez pierwsze dni nie było w tym nic niepokojącego. Przecież każdy człowiek, kiedy dostanie coś nowego, nie może się z tym rozstać. Ale kiedy minął drugi tydzień, rodzina zaczęła się niepokoić. Filip dla nikogo nie miał czasu. Było jednak coś, co jeszcze bardziej martwiło rodziców chłopca. Przecież siedzenie przez kilka godzin dziennie przed komputerem jest niezdrowe.
– Porozmawiam z nim – powiedziała mama i poszła do pokoju, w którym stał komputer.
– Filipie, czy możesz ze mną porozmawiać? – zapytała
– Teraz? Mamo! Właśnie zbliżam się do komnaty czarownicy, która porwała mojego najlepszego przyjaciela, Kacpra. Muszę go uratować. Porozmawiamy później?
– Wolałabym teraz – odpowiedziała mama spokojnym głosem.
– No dobrze – odparł niezadowolony.
– Martwię się, bo ciągle siedzisz przed komputerem. O tym, że jest to bardzo niezdrowe, nie będę już z tobą rozmawiała, bo wiem, że tata ci o tym mówił. Smuci mnie jednak coś innego. Od dwóch tygodni nie masz dla nikogo czasu. Śniadania, obiady, podwieczorki i kolacje zjadasz tak szybko, jakby cię ktoś gonił. Nie czytasz książek, nie bawisz się z Lusią w ogrodzie. Nie obserwujesz gwiazd, nie jeździsz z tatą na rowerze, nie pomagasz babci w różanym ogrodzie. Nie nurkujesz z dziadkiem w rzece. Nie chcesz nawet bawić się z Bartkiem, Twoim najlepszym przyjacielem. Przepraszam, zapomniałam. Masz już nowego najlepszego przyjaciela, który ma na imię Kacper prawda?
– Mamo, zrozum mnie, proszę. W komputerze też mam rzekę, w której nurkuję, rower, na którym jeżdżę, ogród z niesamowitymi kwiatami, rozgwieżdżone niebo…
– Wiesz co, Filipie, zjedz sobie teraz komputerowe babeczki, a ja pójdę skosztować tych, które babcia w tej chwili wyjmuje z piekarnika- powiedziała mama i wyszła z pokoju.
Po chwili włożyła do koszyka ciepłe babeczki, kubeczki, butelkę truskawkowego soku, napisała kartkę i położyła ją na stole w kuchni.
W tym czasie przez szparkę w drzwiach do pokoju chłopca wcisnął się zapach babeczek.
– Co tak pięknie pachnie? – zapytał Filip i pobiegł do kuchni.
Ale co to? Nie było tam mamy, babci, Lusi no i pachnących babeczek. Była za to kartka: Jesteśmy w różanym ogrodzie nad rzeką. Wrócimy wieczorem. Babcia, mama i Lusia. Chłopiec nie chciał być sam w domu. Wyłączył komputer i pobiegł nad rzekę.
– Masz ochotę na truskawkowy sok i pyszne babeczki? – zapytała mama, kiedy zobaczyła zmęczonego synka.
Wieczorem, kiedy wszyscy wrócili do domu, Filip powiedział mamie, że już nie będzie spędzał wolnego czasu przed komputerem i że ich różany ogród jest piękniejszy niż ten w komputerze. A potem szepnął mamie do ucha:
– Do komputera nie można się przytulić – i mocno przytulił się do mamy.
Pamiętajcie przedszkolaki!!
Czasem Internet kusi złymi stronami. Długie siedzenie przed komputerem grozi uszkodzeniem wzroku. Więc trzeba mądrze korzystać z komputera i dostrzegać zagrożenia. Spędzanie czasu z najbliższymi jest najważniejsze.
Piosenka „Pan komputer”.
Na koniec praca plastyczna „Mój komputer” (Poproście o pomoc rodziców w wycinaniu pudełka).
Potrzebujecie :
– pudełko po butach
-kartki papieru
– kredki
-klej
Na swoim monitorze swojego komputerka przyklejcie swój obrazek, który namalujecie. Czekam na zdjęcia z waszymi pięknymi pracami 🙂 Do jutra.
Grupa Pieski
Witajcie Dzieci. Poniżej zadania dla Was.
Grupa Wiewiórki
Dzień dobry Drogie Wiewióreczki.
Ale już długo się nie widzimy już tęsknimy za Wami. A Wy ?
Dzisiaj powiemy sobie o telefonach dawniej i dziś.
Do czego służą i w czym nam pomagają.
Demonstracja dwóch telefonów: stacjonarny i komórkowy.
Dzieci określają czym różnią się między sobą oba telefony.
Dzieci opisują telefony jak wyglądają i czym się różnią od siebie.
Wymieniają instytucje, które posiadają bezpłatne połączenia. Przypominają wraz z rodzicem WAŻNE numery alarmowe.
997 – POLICJA
998 – STRAŻ POŻARNA
999 – POGOTOWIE RATUNKOWE
112 OGÓLNY NUMER ALARMOWY
Słuchanie wiersza „Telefony”
B. Forma: Telefony
Stacjonarne, komórkowe
ludzie mają telefony.
Mogą dzwonić kiedy zechcą,
hen, w dalekie świata strony.
Numer swego telefonu
zapamiętać musisz sobie.
Sprawdź też numer na policję,
straż pożarną, pogotowie.
Kiedy w trudnych sytuacjach
przez telefon pomoc wzywasz,
wiedz- telefon nie zabawka,
pomyśl kiedy go używasz.
„Halo, halo” – zabawa rytmiczna przy piosence.
a) aktywne słuchanie piosenki. Dzieci słuchając piosenki w siadzie skrzyżnym, naprzemienne klaszczą w dłonie i uderzają dłońmi o uda (Klaśniecie, udo, klaśniecie, udo)
b) „złap pauzę” – zabawa słuchowa. Dzieci chodzą po sali w rytmie piosenki. W rytmie pauz zatrzymują się na dwie sekundy i rytmicznie klaszczą dwa razy w dłonie
Halo! Halo! – tak słychać w telefonie.
Halo! Halo! – powtarzać lubię sam.
Halo! Halo! – do taty dziś zadzwonię.
Porozmawiać z nim ochotę mam.
Stuku! Stuku! – napiszę SMS – a.
Stuku! Stuku! – literek równy rząd.
Stuku! Stuku! – na SMS-a czeka
Babcia, która jest daleko stąd.
Dzyń! dzyń! dzyń! dzyń – telefon znowu dzwoni.
Dzyń! dzyń! dzyń! dzyń – odbiorę dzisiaj sam.
Dzyń! dzyń! dzyń! dzyń! – pobawię się z mamusią
Bo telefon taki ładny mam!
Zadanie plastyczne.
Dorysujcie na telefonie potrzebne rzeczy aby wyglądał jak prawdziwy.
Grupa Zajączki
Dzień dobry Zajączki. Czas szybko płynie i zaczynamy kolejny dzień. Mam nadzieję, że Wszyscy jesteście zdrowi i cieszycie się jeszcze czasem świątecznym.
Wczoraj rozmawialiśmy o komputerze – ważnym narzędziem naszej pracy.
Dziś jeszcze trochę o nim i o telefonie.
Rozpoczniemy od wspólnej zabawy tanecznej:
„Zgaduj zgadula – części komputera” rozwiązywanie zagadek słownych
– Dzięki niej możesz pisać na komputerze (klawiatura)
-Wychodzi z niego dźwięk podczas pracy na komputerze (głośnik)
-Może być polna lub komputerowa (myszka)
-Zmieniasz w niej toner, tusz (drukarka)
-Na nim widzisz to, co robisz na komputerze (monitor)
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Zobaczcie filmik.
Teraz zapraszam Was do posłuchania piosenki o bezpieczeństwie w sieci.
„Świat realny jest genialny”
Wiem, telefon fajna sprawa
To nauka i zabawa
Tylko powiedz, czy przypadkiem
czasu on Ci zbyt nie kradnie.
W gry się można bardzo wkręcić
No i dziurę mieć w pamięci
Słońce już się gdzieś schowało
A na wszystko czasu mało.
Świat realny jest genialny
Odłóż swój telefon zatem
Otwórz oczy, wyjdź na spacer
No i zachwyć się tym światem.
Chcę Was spytać, czy już wiecie
Jak bezpiecznie w Internecie
Spędzać swoje wolne chwile
Ma rozsądnie być, i tyle!
Zdjęcia chroń, to ważna sprawa
I z obcymi nie rozmawiaj
Z kim rozmawiasz, czasem nie wiesz
Może to ktoś nie dla Ciebie.
Na koniec wykonamy samodzielnie telefon z kartonu.
Przygotujcie: karton, klej, nożyczki, kredki, białą kartkę.
Na białej kartce wydrukuj lub sam narysuj telefon na nim napisz sam lub z pomocą rodzica liczby i inne elementy. Pomaluj wg własnego pomysłu. Na koniec naklej na katon. Dobrej zabawy zabawką samodzielnie wykonaną.
Jeżeli wykonacie pracę i chcecie się nią pochwalić wyślijcie do mnie zdjęcie. Chętnie pooglądam Wasze telefony. 😊
Grupa Sówki
Witam wszystkich tych, którzy lubią rozwiązywać krzyżówki, uwielbiają nowości lub starocie, majsterkowiczów i młodych konstruktorów, wszystkich marzących o locie w kosmos. Dzisiaj chcielibyśmy odbyć podróż w czasie zarówno w przeszłość jak i w przyszłość aby odpowiedzieć na pytanie co było pierwsze telefon, radio czy komputer.
Zastanówcie się co nazywamy wynalazkiem, a co odkryciem?
Odkrycia to poznanie czegoś co już istniało lecz nie było znane.
Wynalazkiem jest coś co zostało wymyślone i skonstruowane. Wynalazek powstaje zwykle z połączenia istniejącej już techniki w inny sposób.
Poniżej przedstawię Wam krótką historię kilku wynalazków z których korzystacie codziennie
Radio
– Łączność radiową po raz pierwszy uzyskał Włoch Guglielmo Marconi w 1894 roku (na odległość 10 metrów!). W wyniku eksperymentów i udoskonaleń powiększył w 1894 roku zasięg swej aparatury do 10 kilometrów. Ale nie tylko on pracował nad możliwością wykorzystania fal radiowych. Początkowo radio wykorzystywano jako „telegraf bez drutu”. Radio całkowicie zmieniło oblicze świata, znalazło zastosowanie nie tylko w rozrywce, często pomaga ratować życie ludzkie. Zastosowano je do celów wojskowych podczas wojny rosyjsko-japońskiej.
Telefon
-Prawzorem telefonu był tzw. telefon nitkowy – rodzaj zabawki znanej w dawnych Chinach; rozmawiano na odległość za pomocą dwóch płaskich kubków i naprężonego pomiędzy nimi cienkiego sznurka.
Twórcą telefonu był amerykański nauczyciel głuchoniemych Alexander Graham Bell. Skonstruował go w 1876 roku wspólnie z Thomasem A. Watsonem. Pierwsze zdanie wypowiedziane przez telefon brzmiało: “Panie Watson, proszę tutaj przyjść, potrzebuję pana”. Teraz trudno wyobrazić sobie nasze życie bez telefonu.
Komputer
– W XIX wieku rozpoczęto prace nad zbudowaniem maszyn liczących, zdolnych do podawania wyników bardziej złożonych obliczeń. Pierwszym komputerem było zbudowane w czasie II wojny światowej przez Amerykanina Howarda H. Aikena urządzenie MARK-1. Ten komputer miał przekaźniki elektromagnetyczne i zajmował przestrzeń kilku pokoi! W 1983 roku pojawił się pierwszy komputer typu laptop.
Zobaczcie jak kiedyś wyglądały: radio, lampa , czy komputer, a jak wyglądają dziś…
Czas na zagadki- jestem pewna, że ich odgadnięcie nie sprawi Wam żadnych trudności. Zaczynamy:
Ekran ma i klawiaturę.
Liczy, pisze, gada.
Chociaż wcale nie jest żywy,
to pamięć posiada.(komputer)
On prędko odejmie,
pomnoży i doda,
a także podzieli
i wyniki poda.(kalkulator)
Jaki to fortepian,
który ma klawisze,
ale nie gra,
tylko ładnie pisze?(maszyna do pisania)
La, la la. To urządzenie gra!
Informacje z kraju i ze świata,
muzyka w uchu lata.(radio)
Podręczny, kształt zazwyczaj prostokątny,
z dużą ilością przycisków, z plastiku,
uruchamia inne urządzenie.(pilot)
Stoi przy komputerze
i drukuje na papierze.(drukarka)
Zapraszam Was do obejrzenia krótkiego filmu o wynalazkach
Przed wami trudne zadanie, naśladowanie urządzeń ułatwiających naukę i urozmaicających zabawę. Musicie naśladować je ruchem ciała, mimiką, głosem różne urządzenia, rodzice odgadują, jakie to urządzenia np. komputer, telewizor, radio, magnetofon, walkman, aparat fotograficzny, kamera wideo. Wierzę, że dacie sobie doskonale radę i życzę powodzenia!
Teraz połączcie obrazki z ich nazwami, następnie podzielcie nazwy na sylaby i głoski.
Dla chętnych dzieci trochę matematyki. Powodzenia.
Na zakończenie piosenka.
Zatańczcie wspólnie z rodzicami i rodzeństwem.
Następne zajęcia o tematyce komputerów i Internetu.
Do jutra, pozdrawiam serdecznie.
Grupa Pszczółki
Witam Was kochane dzieci. W tym tygodniu będziemy mieć zajęcia na bardzo ważny temat związany z nowoczesnymi technologiami. Wszystkie nowości technologiczne takie jak: komputery, laptopy, telefony, tablety, smart fony i smartwatche są bardzo ważne w życiu człowieka bo ułatwiają nam życie jednak niosą za sobą też niebezpieczeństwa, a jakie to dowiecie się na naszych zajęciach.
1. Zaczniemy od gimnastyki, bo po świętach trzeba się troszkę rozruszać. Zapraszam do muzycznej gimnastyki:
2. Oglądnijcie teraz bajkę „Świat internetu”
3. Przyjrzyj się obrazkom, co one przedstawiają? Z czego dzieci korzystają? Poniżej podpowiedzi.
KOMPUTER SMARTFON TABLET KONSOLA DO GIER
Połącz odpowiedni wyraz/nazwę z odpowiednim obrazkiem (palcem lub wydrukujcie).
4. Odczytaj wyrazy umieszczone obok obrazków. Następnie wpisz odpowiednio do krzyżówki, litery z czerwonych pól czytając pionowo (od góry) utworzą hasło.
5. Czas na ćwiczenia, które należy wykonywać podczas pracy przy komputerze.
Dzieci stają i wykonują proste ćwiczenia rozluźniające
- strząsanie rąk 10x
- wkręcanie żarówek 10x
- kręcenie głową 5x w lewo 5x w prawo 5x góra-dół
- przeciąganie się
- bieg w miejscu 10 sekund
- klaśnięcia pod kolanami 20x
- pajacyk 10 x
Ćwiczenia te są bardzo ważne, aby nie siedzieć bez ruchu zbyt długo, dlatego co jakiś czas powtarzaj je sam.
6. Pokoloruj lub sam spróbuj narysować komputer.
DOBRA ROBOTA, BARDZO DUŻO WIESZ NA TEMAT URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH, ZAPRASZAM NA JUTRO, ZAPOZNASZ SIĘ LEPIEJ Z INTERNETEM.
DO ZOBACZENIA DZIECIAKI.
Język angielski
3,4 latki
Język angielski
5,6 latki