Grupa „Motylki”

Witam Was dzisiaj wyliczanką:

Gimnastyka to podstawa,

to dla dzieci ważna sprawa,

ręce w górę, w przód i w bok,

skłon do przodu, przysiad, skok.

Powtórz słowa wyliczanki wykonując odpowiednie ruchy.

 

Tematem tego tygodnia są  zabawki ekologiczne.

Z różnych nie potrzebnych rzeczy możemy stworzyć cuda. Możemy dać przedmiotom drugie życie i bądźmy EKO!  

Przykłady z Internetu:

Ja też stworzyłam tablicę matematyczną z plastikowych pudełek i tacki tekturowej.

Trzeba dopasować tak, aby pasował wynik i wieczko do pudełka. Mam nadzieje, że Wy z rodzicami też coś wymyślicie coś ciekawego– czekam na zdjęcia.

 

Pooglądajcie sobie filmik co można zrobić fajnego z recyklingu.

https://www.youtube.com/watch?v=XOvHkVJ9Ltohttps://

www.youtube.com/watch?v=AStAgINKgXE

 

Bajeczka Domisie „Zabawki”

https://vod.tvp.pl/video/domisie,domisiowe-zabawki,5510255

 

Ćwiczenie oddechowe „Wiosenny wiaterek”:

Dziecko siada na podłodze w siadzie skrzyżnym, chusteczkę trzyma w dłoni, nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami, kierując je na chusteczkę (najpierw delikatnie, a potem z większą siłą). Zamiast chusteczki możecie użyć paska bibuły.

Na koniec pokolorujcie obrazek . Miłego dnia!

 

 

Grupa „Jeżyki”

Dzień dobry dzieci. Jak się macie?? Mam nadzieję, że jesteście wyspani, wypoczęci i pełni sił na kolejne wyzwania. Tematem przewodnim w tym tygodniu są zabawki ekologiczne. To co zaczynamy!

 

1.Na początek ćwiczenia buzi i języka.

https://wordwall.net/pl/resource/1007337/logopedia

„Ruch to zdrowie”– zestaw ćwiczeń. Pamiętajcie o bezpieczeństwie.

2. Czy wiecie co to znaczy, że zabawka jest ekologiczna?

Zabawki ekologiczne to takie, które zostały wyprodukowane przy zachowaniu dbałości o środowisko, a także, co ważne, prawa człowieka. Nie szkodzą środowisku, są zrobione z materiałów, które mogą być później poddane recyklingowi. Zabawki ekologiczne najczęściej wykonywane są z materiałów takich, jak drewno, bawełna, wełna.  Takie zabawki muszą być bezpieczne dla środowiska, ale także dla dziecka i mają walory edukacyjne, oznacza to że służą nie tylko do zabawy ale i nauki.

Czy zastanawialiście się czym bawili się Wasi rodzice czy dziadkowie? Z czego były zrobione zabawki i czy były szkodliwe dla środowiska? Dawniej zabawki powstawały z naturalnych materiałów. Ich produkcja nie szkodziła środowisku, ani zdrowiu ich użytkowników. Mogły służyć kilku pokoleniom i często były wykonywane z odpadów. Dawniej lalki były wykonane z resztek materiałów, drewna, tektury, gipsu, wosku pszczelego, natomiast klocki z kamieni, patyków, gliny, drewna. Z kolei dzisiaj głównym składnikiem jest plastik, guma.

Obecnie zabawki eko mają swoje symbole, na które warto zwracać uwagę.
            Do najpopularniejszych symboli należą:

 

3. Spróbujcie z pomocą rodzica  wykonać zabawkę eko. Poniżej kilka podpowiedzi.

https://www.panikredka.pl/2018/11/zabawki-ze-smieci-20-pomyslow-diy.html

 

Grupa „Pieski”

Dzień dobry dzieci! Witajcie Rodzice! Zaczynamy nowy tydzień. Będziemy się bawić ekologicznie! Wykorzystując pozornie zbędne przedmioty będziemy chronić środowisko. Zapraszamy do realizacji tematu „Ekologiczne zabawki”. Jednocześnie zachęcamy Rodziców i Dzieci do stworzenia wspaniałych zabawek ekologicznych – może posłużą naszym przedszkolakom i zostaną z nami w przedszkolu? Bądźmy EKO!

1.Zabawa poranna – zapraszamy na rozgrzewkę-  zabawę muzyczno- ruchową „W środku dżungli”. Zamieszczamy link:

2.„Nasza planeta”- B. Forma .Wysłuchanie wiersza

 

Kochamy naszą planetę

Przecież na niej mieszkamy.

Chcemy by była piękna

Dlatego o nią dbamy.

Nie zaśmiecamy lasów

W nich żyją zwierzęta,

To nasi przyjaciele

Każdy z nas o tym pamięta.

Chcemy mieć czystą wodę

W jeziorach i oceanach.

Chcemy by słońce świeciło

Na czystym niebie dla nas

 

3.Kochane Dzieci!

Porozmawiajcie z Rodzicami na temat tego co to znaczy dbać o planetę Ziemię? Zastanówcie się wspólnie co można zrobić dla naszej planety? Przykładem ochrony naszego środowiska jest :

  • zakręcanie wody (np. podczas mycia zębów)
  • gaszenie światła gdy świeci się niepotrzebnie
  • segregowanie śmieci
  • zabawa ekologicznymi zabawkami – czyli takimi, które można zrobić samemu z materiałów niepotrzebnych lub naturalnych

 

4. Zabawa- Czas na pierwszą zabawkę ekologiczną – wykonajcie wraz z Rodzicami ekologiczne kręgle. Kolorowe ekologiczne kręgle można zrobić ze zużytych butelek lub puszek. Potrzebne będą: puste butelki z zakrętkami, farby (gęsta plakatowa lub akrylowa), stare gazety (ulotki), taśma. Do umytych butelek (bez etykietek) wlewamy trochę  gęstej farby i trochę wody, mocno wstrząsamy. Tworzymy różne butelki (nasze kręgle) – w różnych kolorach. Musimy zostawić do wyschnięcia (kilka godzin). Piłkę robimy zgniatając gazetę w kuki i zaczepiając taśmą. I gotowe! Poniżej link z  którego pochodzi pomysł oraz wykonanie. A może ktoś z Was ma inny pomysł?

Zabawa kręglami dostarczy Dziecku wiele radości. Dodatkowo rozwinie zdolności manualne, umiejętność współzawodnictwa i wspólnej zabawy.

Miłej zabawy !

 

Grupa „Wiewiórki”

 

Ekologiczne zabawki

Zabawki to najbliższy temat każdego dziecka. Towarzyszą mu od pierwszych dni życia. Rozwijają wyobraźnię, ćwiczą spostrzegawczość, sprawność manualną i ruchową. Dają ogromną radość dziecku wyciszają, a nawet usypiają do snu.

Witajcie przedszkolaki. Zaczynamy zabawę.

 

1.Wysłuchajcie wiersza Agnieszki Karcz pt: „Ekodzieci”

 

„Ekodzieci”

My malutkie dzieci wiele prawd już znamy.

Świat jest dla nas wielki, ciągle odkrywany.

Naszą misją wielką jest szanować ziemię.

Wszak na niej mieszkamy jak globalne plemię.

O tym jak się troszczyć o naszą planetę,

Uczą nas rodzice i nauczyciele.

Oprócz wielu zasad, które odkrywamy,

Bacznie się dorosłym, co dzień przyglądamy.

Bo to właśnie oni są dla nas przykładem,

Jakim się należy wykazać działaniem.

Wciąż jednak zadziwia wszystkich nas,

Jak ciężko dbać o ziemię, choć najwyższy czas.

Idąc leśną ścieżką nie raz widzimy,

Sterty brudnych śmieci, których nie lubimy.

Na ulicach miast i alejkach spacerowych,

Spotkać można bukiet folii kolorowych.

A na placach zabaw gdzie nasze królestwo,

Leży porzuconych szklanych butli mnóstwo.

Na słonecznych plażach wśród ziarenek piasku,

Wiele drobnych śmieci leży w słońca blasku.

A z kominów domów wciąż się wydobywa,

Szary dym, przez który zdrowia nam ubywa.

Choć przyszłością świata są malutkie dzieci,

W rękach tych dorosłych los się jego mieści.

 

Rozmowa na temat utworu. Opowiedzcie rodzicom co zapamiętaliście i co Was zaciekawiło w tym wierszu.

2. Zapraszam na filmik na temat „Recykling”.

3. A teraz eko zabawa – zabawy z butelkami

Potrzebujemy: szklanej i plastikowej butelki.

Co robimy:  Rozwiąż  zagadkę:

Ma szklaną szyję
i szklane ciało,
tego, co kryje,

zawsze za mało.            (butelka)

 

Stawia przed dzieckiem dwie butelki – szklaną i plastikową i zadaje pytanie „Czym się różnią? – dziecko omawia wygląd butelek.

4. Słuchamy wiersza trzymając butelkę, na której prezentuje możliwości akustyczne. Dziecko chodzi na palcach – trzyma w dłoniach dwie butelki, uderzając butelką o butelkę, wystukuje rytm.

„Tą muzykę dookoła, każdy chyba zna.

To butelki tworzą dźwięki już orkiestra gra.

Stuk-puk, puk-puk, pac-pac, bum-bum

Klap-klap, bach-bach, szur-szur, trach-trach”

 

5. Zabawa zręcznościowa „Złap butelkę”

  • rodzic lekko rzuca pustą, plastikową butelkę do dziecka – dziecko łapie (zabawę powtarzamy z możliwością rzucania butelki przez dziecko do rodzica).

 

6. Rodzic opisuje pojemniki i wyjaśnia do czego służą. Zadaniem dziecka jest wskazać do którego pojemnika wrzuci plastikową butelkę a do którego szklaną.

 

Grupa „Kotki”

Witam was kochane przedszkolaki, w tym tygodniu spróbujemy zrobić samodzielnie zabawki. Nie musimy mieć zabawek tylko takich, które kupujemy w sklepie. Możemy wykorzystać materiały, które mamy w domu do zrobienia sobie zabawki. Myślę, że wykonywanie takich zabawek dostarczy wam dużo radości.

1. Na początek gimnastyka rączek.

2. Posłuchajcie teraz wiersza Szelągowskiej pt.: „Kraina zabawek”

 

Siedzą zabawki grzecznie na półkach.

Siedzą i patrzą na pajacyka.

Pajac do tańca lalkę zaprosił

i teraz będą tańczyć walczyka.

 

Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!

W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.

Na parapecie rozsiadł się zając;

Jak każdy zając – strzyże uszami.

 

Tuż obok książek drzemie żyrafa.

Kudłaty piesek przy wózku szczeka.

Piłka się turla, to znowu skacze.

Myszka – zabawka – kotu ucieka.

 

I nagle wchodzi ktoś do pokoju.

Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!

Zabawki stoją, siedzą bez ruchu

i tylko z radia płynie muzyka.

 

3. Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Rodzic zadaje pytania :

– Jakie zabawki były w pokoju?

– Kogo pajac zaprosił do tańca?

– Gdzie siedziały dwa misie?

– Kto zdrzemnął się obok książek?

– Przy czym stał kudłaty piesek?

– Co się stało gdy ktoś wszedł do pokoju?

 

4. Zabawa „Gdzie jest ta zabawka?”

Proszę wspólnie z dzieckiem wybrać cztery zabawki (np.: lalka, samochód, puzzle, przytulanka) i wyjaśnić mu, że zostaną umieszczone gdzieś w pokoju. Zadaniem dziecka będzie odnaleźć zabawki i powiedzieć słowami (bez wskazywania rączką) gdzie się znajdują. Ważne jest aby dziecko używało zwrotów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, obok, za, przed).

 

5. Rozwiążcie zagadkę:

Ma okrągłą główkę
i dwa uszka na niej
pyszczek, buzię, cztery łapki
lubi miodek, żyje w lesie.  (miś)

6. Dzisiaj zrobicie misia z wykorzystaniem małego ręcznika.

Link do wykonania misia: https://www.facebook.com/marta.murawskaaa/videos/2476416379242509

Zapraszam jutro na zajęcia, na których zrobicie kolejną zabawkę.

 

Grupa „Zajączki”

Witam Was kochane dzieci bardzo serdecznie. Czy mówiłam Wam już jak bardzo za Wami tęsknimy? Nie? To mówię: bardzo, bardzo, bardzo….baaaardzoooo !!!!!!.                         

Teraz posyłam całuski od wszystkich pań dla wszystkich dzieci- łapcie!                            

Zaczynamy kolejny TYDZIEŃ  – EKOLOGICZNE ZABAWKI! Zapraszam do wspólnej zabawy.

I.„Czy gazety służą tylko do czytania?”- zabawa. R. gromadzi dużo czarno-białych i kolorowych gazet. Dziecko odpowiada na pytanie: Czy znasz inne niż czytanie możliwości wykorzystania gazet? np:

 – „Kałuże” – zabaw ruchowo – bieżna.

Na podłodze leżą gazety – kałuże. Dzieci poruszają się po pokoju przeskakując kałuże obunóż.

 – „Wiatr i deszcz” – zabawa naśladowcza.

Dzieci za pomocą gazety naśladują szum wiatru, padanie deszczu.

 – „Słońce świeci i deszcz pada” – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Dzieci na hasło „słońce świeci” chodzą po pokoju i udają, że czytają gazetę, a na hasła „pada deszcz” trzymają gazetę nad głową – to parasol.

 

  1. „Co to jest ekologia?” – słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica. Co to jest ekologia? Olga Masiuk.

 

Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.
– Przyjechała wczoraj – oznajmił zrezygnowany.
– Kto? – spytała Marysia.
– Ekociocia.
Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem. Jacek pochylił się więc nad moim uchem.
– Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe – wyszeptał.
– Ale to chyba dobrze dbać o planetę? – powiedziałem. – Nasza planeta jest taka miła.
Staś wzruszył ramionami.
– Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam
używać dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas „mordercy”, bo kiedyś znalazła w szafie futro po babci. Na tę rozmowę weszła pani.
– Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. – O tym, jak funkcjonuje środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.
– Tata wczoraj wyszedł, trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że jajko, które je, jest nieszczęśliwe. Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale mnie ta ekologia nie dawała spokoju. Poszedłem więc do pani.
– Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak? – zapytałem.
– Tak – odpowiedziała pani.
– Więc jak mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek?

– Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę. I pani zwołała wszystkie dzieci.
– Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci – powiedziała.
– Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy dziennie, to jeszcze w przedszkolu – narzekał Staś. Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.
– Przecież jest czysto – powiedziała Marta.
– Więc dobrze się rozejrzyj.– Pani wykonała w powietrzu ruch ręką.
– Puszka po napoju! – Jacek wygrzebywał z ziemi na wpół zardzewiałą puszkę.
– O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy – zauważyła Marysia.
Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka śmieci.
– Widzisz, Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej pomóc nie mieszkać w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo długo, i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza. Było mi bardzo miło, że mogłem zająć się planetą.
– Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to w domu możesz mieć trochę wolnego! – krzyknął Tomek.

 

Rozmowa nawiązująca do treści utworu: Co to jest ekologia?; Co to jest środowisko?;

PONIŻEJ ZAMIESZCZAM POMOCNE WIADOMOŚCI:

Co to jest ekologia – definicja dla dzieci

Ekologia jest jedną z nauk która najprościej rzecz ujmując zajmuje sie przyrodą – czyli wszystkim, co nas otacza. Ekologia w dosłownym tłumaczeniu z języka greckiego oznacza naukę o domu. Środowisko to przecież nasz dom – miejsce, w którym żyjemy. To właśnie w nim dorastamy, uczymy się nowych rzeczy. Ekologia bada wszystkie zależności pomiędzy każdym organizmem zamieszkującym nasze środowisko. To znaczy, że w jej zakres wchodzą oddziaływania nie tylko ludzi ale również zwierząt oraz roślin.

 

Co to znaczy być eko

Osoby, które nazywają swój styl życia ekologicznym dbają o nasz dom, czyli środowisko. Nie krzywdzą innych zwierząt, dbają o rozwój roślin, segregują odpady. Ogólnie mówiąc jest to dbanie o środowisko. Aby być eko należy wykonywać m.in. takie czynności: wyrzucać śmieci do kosza, nie na ulicę czy pod nogi, nie wyrzucać jedzenia, myć owoce i warzywa przed ich spożyciem, gasić światło, gdy wychodzimy z pomieszczenia, sprzątać po psie. Istnieje jeszcze wiele innych rzeczy, dzięki którym przyczyniamy się do naprawy naszego domu – środowiska. Jednak te wymienione powyżej należą do najistotniejszych, które może praktykować każdy człowiek, szczególnie ten najmłodszy.

Wspólne oglądanie filmu edukacyjnego „W kontakcie z naturą”.

III. Zabawki ekologiczne – na koniec zajęć proponuję wykonać zabawki czy  pomoce dydaktyczne z materiałów, które można znaleźć w domu tj: plastik, papier, szkło, metal: puszki. Ja proponuję zajęcia : Drugie życie plastikowych opakowań.

Drogie dzieci możemy podarować drugie życie plastikowym opakowaniom , butelkom których pełno w naszym życiu np. butelki po sokach, szamponach itp . Poniżej znajdziecie jeden z  pomysłów na wykorzystanie plastikowej  butelki do szamponie .Wiec do dzieła. Powodzenia .

Dzieciaki czekam na wasze propozycje na stronie @.

III. Uporządkuj liczby (do 10)

Uporządkuj liczby (do 10) – W każdym zadaniu wyświetlą Ci się trzy losowe liczby w zakresie 10. Twoim zadaniem jest wybranie odpowiedzi, w której te liczby zostały zapisane od najmniejszej do największej.

https://szaloneliczby.pl/uporzadkuj-liczby-do-10/

 

Grupa „Pszczółki”

WITAM KOCHANE PSZCZÓŁKI!!!

W tym tygodniu utrwalimy sobie wiadomości dotyczące ochrony środowiska.

Zapraszam Was do dobrej zabawy i nauki.

 

I Właściwe zachowania proekologiczne.

Przyjrzyjcie się obrazkom i wskażcie te, na których dzieci zachowują się właściwie. Opowiedzcie krótko, co dzieje się na obrazkach.

SUPER!!!

Jestem pewna, że Wy też postępujecie właściwie wobec przyrody.

II Kilka sposobów na ratowanie przyrody.

Nasze środowisko jest tak zanieczyszczone, że musimy robić jeszcze więcej żeby je ratować. Na poniższych obrazkach macie kilka przykładów ratowania przyrody. Dotyczą one nie tylko Was ale również dorosłych.

JESTEŚCIE SUPER!!!

III Wysłuchajcie wiersza pt. „Śmieciolandia M. Bryczyńskiego

Człowiek wciąż wysila głowę,
By wytwarzać rzeczy nowe,
A zużyte, niezbyt ładne,
Rzuca w koło gdzie popadnie.
Tym sposobem właśnie, z czasem,
Produkuje śmieci masę
I gdy ktoś go nie oświeci,
Zmienia ziemię w kupę śmieci.
Śmieci w domu i na schodach,
W lasach, parkach i ogrodach,
Śmieci w rzece i w jeziorze,
Uff! Tak dalej być nie może!
By się z plagi tej wyleczyć,
Nie kupujcie zbędnych rzeczy,
Unikajcie sztucznych tworzyw,
Których nie ma jak rozłożyć.
Dobrze jest też często sprzątać,
Zbierać śmieci nawet w katach.
Do śmietnika spacer krótki
Też mieć może dobre skutki.
Myślcie również o naturze,
Żeby w zgodzie z nią żyć dłużej
I pomóżcie innym dzieciom
Wydać wojnę wszystkim śmieciom.

Odpowiedzcie na pytania:
W jaki sposób ludzie zaśmiecają Ziemię?
– Czy można wyrzucać śmieci gdziekolwiek?
– Co można zrobić, by nie rosły góry śmieci?( w czasie zakupów wybierać szklane opakowania, nie kupować jedzenia w plastikowych, jednorazowych pojemnikach, segregować odpady)

 

 Pamiętajcie, że niektóre odpady niepasujące do worków takie jak baterie, lekarstwa, zepsute urządzenia elektryczne trzeba specjalnie przetwarzać, bo są bardzo szkodliwe dla środowiska ( dlatego składamy je w wyznaczonych miejscach).

 

IV Teraz czas na ruch.

 

– „Złap motyla”- biegamy i naśladujemy łapanie oburącz motyla.

– „Pieski idą na spacer” – chodzimy na czworakach po pokoju i naśladujemy odgłosy psa.

– „Niedźwiedzie”- chodzimy po pokoju stawiając duże kroki, ręce uniesione wysoko do góry.

– „Żabki”- naśladujemy żabie skoki.

 

V Recykling.

 

Wiecie, jak ważne jest segregowanie śmieci. Dzięki temu mogą być poddane recyklingowi, czyli przetwarzaniu zużytych przedmiotów na nowe.

Popatrzcie na obrazek a dowiecie się, jak wygląda recykling zużytych plastikowych butelek. Opowiedzcie, co dzieje się na kolejnych obrazkach.

Podobnie przetwarza się papier, szkło, złom. Z makulatury produkuje się papier. Dzięki temu nie musimy ścinać drzew, których drewno też używamy do produkcji papieru. Szkło przetapiają huty szkła. Służą do wyrobu nowych opakowań szklanych. Złom jest przetapiany w hutach na metale, z których produkuje się np. karoserie samochodów. Ze starych aluminiowych puszek powstają nowe.

VI Eko-zabawka

Wiem, że bardzo lubicie się bawić. Do zabawy potrzebne są Wam zabawki. Wiecie, że zabawki też można zrobić z recyklingu? Dzisiaj możecie sobie zrobić własną zabawkę wykorzystując zużyte materiały. Będzie to żabka.

Do wykonania żabki potrzebne są:

– zielony papier, kawałek białego

– rolka po papierze toaletowym

– 4 plastikowe zakrętki z butelek(zielone)

– zielona włóczka

– 2 patyczki do szaszłyków

– żyłka lub cienki sznurek

– klej

– nożyczki

– czarny mazak

Sposób wykonania żabki przedstawiony jest na filmiku.

Życzę dobrej zabawy!

DO ZOBACZENIA DROGIE PSZCZÓŁKI!!!